מיסוי

האם מיסוי משקאות קלים תורם לבריאות הציבור?

מחקר ממקסיקו מדווח כיצד מיסוי עזר להגדיל את שיעור האנשים שאינם צורכים משקאות קלים תוך הפחתת שיעור אלה בתת קבוצות של צריכה גבוהה ובינונית

11.10.2020, 12:02
משקאות ממותקים. אילוסטרציה

במטרה לבחון שינויים בקטגוריות של צריכת משקאות קלים בקבוצת מבוגרים מקסיקנים, שלוש שנים לאחר יישום מס המשקאות הממותקים במדינה, מדווח מחקר זה על הצלחה מרשימה בשינוי התנהגות צרכנית המהווה סיכון בריאותי. צוות חוקרים משולב מהמכון הלאומי לבריאות במקסיקו, National Autonomous University of Mexico ואוניברסיטת צפון קרוליינה בארה"ב פרסם את ממצאיו בכתב העת  British Medical Journal.

במחקר עוקבה פתוחה (OPEN COHORT) אורכי (LONGITODINAL) זה השתתפו 1,770 נבדקים בגיל 19 ומעלה עליהם היה מידע זמין על צריכת משקאות קלים בלפחות באחד משלושת גלי העוקבות, שנחקרו בין השנים 2004-2018 במסגרת מחקר על עובדי בריאות (Health Workers Cohort Study).

מדד התוצאה העיקרי שינוי בהסתברות להשתייך לאחת מארבע הקטגוריות של צריכת משקאות קלים (לא, נמוך, בינוני, גבוה) לאחר יישום המס. הוערכה הטרוגניות של הקשרים עם רמות הכנסה והשכלה.

ב-1 ינואר 2014 הונהג במקסיקו מס על משקאות ממותקים. לפני יישום המס, היו יותר מ-50% מהמשתתפים צרכנים של משקאות קלים ברמה בינונית וגבוהה ורק פחות מ-10% לא צרכו כלל משקאות כאלה.

לאחר יישום המס, 43% מהאוכלוסייה סווגו כצרכנים בינוניים או גבוהים ושכיחותם של אנשים שאינם צרכנים עלתה ל-14%. שלוש שנים לאחר יישום המס, ההסתברות להיכלל בקבוצת ה"לא צורכים" משקאות קלים עלתה ב-4.7 (רווח בר-סמך 95%: 0.3-9.1) נקודות אחוז. שיוך לקטגוריית "צרכן נמוך" עלתה ב-8.3 (0.6-16.0) נקודות אחוז בהשוואה לתקופה לפני המס.

לעומת זאת, ההסתברות להיות ברמה בינונית וגבוהה של צריכת משקאות קלים ירדה בשיעור של 6.8 (0.5-13.2) נקודות אחוז ו-6.1 (0.4-19.0) נקודות בהתאמה. לא נצפתה הטרוגניות משמעותית של המס על פני רמות ההכנסה, אך השפעות חזקות יותר של המס נצפו בקרב משתתפים בעלי השכלה תיכונית ומעלה, בהשוואה לאלה עם השכלה יסודית ומטה.

מס על משקאות ממותקים בסוכר במקסיקו נמצא קשור להפחתת ההסתברות לצריכת משקאות קלים בקבוצת העובדים בשירותי בריאות שהשתתפה במחקר זה. לא ניתן להשליך את התוצאות המתוארות לכלל האוכלוסייה המקסיקנית, אך הן מצביעות על כך ששלוש שנים לאחר היישום, המס עזר להגדיל את שיעור האנשים שאינם צורכים משקאות קלים תוך הפחתת שיעור הצרכנים הגבוהים והבינוניים.

מקור:

Sánchez-Romero Luz María, Canto-Osorio Francisco, González-Morales Romina, Colchero M Arantxa, Ng Shu-Wen, Ramírez-Palacios Paula et al. Association between tax on sugar sweetened beverages and soft drink consumption in adults in Mexico: open cohort longitudinal analysis of Health Workers Cohort Study BMJ 2020; 369 :m1311

נושאים קשורים:  מיסוי,  משקאות ממותקים,  מקסיקו,  תזונה,  סוכרת,  מניעה,  בריאות הציבור,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
11.10.2020, 12:10

גם אם המיסוי לא היה תורם לבריאות הציבור, זהו עדיין צעד שצריך לעשות אותו מבחינה מוסרית.
בדומה למיסוי על סיגריות - אם מישהו בוחר בהרגל מזיק שבסופו של דבר יש לו מחיר בריאותי - עליו לשלם מס על כך.

12.10.2020, 12:05

אם היינו פועלים על פי מוסר היום היו סוגרים את המפעלים האלה

אנונימי/ת
12.10.2020, 12:47

לא מסכים איתך.
זכותם של אנשים לעשות דברים שלא כל כך בריאים להם. אני לא מכיר אף אדם שחי אורח חיים בריא באופן מושלם בלי לחטוא באיזה משהו מדי פעם.
אבל מפני שעדיין יש כאן מערכת בריאות ממלכתית, יש מקום למסות במקרים מסוימים (כמו במקרה של סיגריות).