חדשות

ביה"ד לעבודה: "לא הוכחה הטענה לאפליית מתמחים משרתי מילואים"

ביה"ד לעבודה דחה את עתירת ארגון מרשם לביטול החלטות הר"י בנושא מועדי ומתכונת בחינות המתמחים שגויסו למילואים

חיילי מילואים. צילום: מיכאל גלעדי/ פלאש 90

בית דין אזורי לעבודה בתל אביב–יפו דחה אתמול (ד') את בקשותיהם ארגון המתמחים לרפואה מרשם (אה"ל), ד"ר אופיר לוי וד"ר ריי ביטון, יו"ר מרשם, בנושא פעולותיה של ההסתדרות הרפואית בנוגע למועדי הבחינות למתמחים משרתי מילואים ומתמחים בני זוג של משרתי מילואים.

הפונים ביקשו מבית המשפט צווים זמניים לביטול הקדמת בחינות המתמחים (שלב א', שלב ב' ובחינות העל) בטענה שהם מפלים את המתמחים משרתי המילואים כיוון שהזמן שעומד לרשותם להתכונן למבחנים התקצר משמעותית בשל השירות במילואים. הם טענו כי החלטותיה של הר"י מגלמות פגיעה ואפליה בלתי חוקית כלפי רופאים שנקראו לדגל ושירתו או עודם משרתים במילואים באופן ה"מעניש" את אותם מתמחים אל מול קולגות שלא שירתו במילואים.

עוד טענו כי הר"י אינה נלחמת על קיום הוראות ההסכם הקיבוצי ולא פועלת למימוש זכאותם של המתמחים לחופשת הלימודים בת החודש לה הם זכאים לפני כל מועד מבחן. בנוסף טענו כי "חרף תקנון הר"י הקובע כי ועדת הבחינות העליונה תפעל לשם אחידות בבחינות, בפועל הר"י 'המליצה' לאיגודים תחתיה על צמצום החומר במקצועות השונים ואפשרה להם לפעול כרצונם".

הדיון כלל עתירות קודמות בנושא, לאחר שהצדדים לא הגיעו להסכמה. השופטת מירב קליימן ונציג ציבור המעסיקים חגי עינת דנו בבקשות ל"מתן צו זמני המונע כל הוראה שיש בה כדי לפגוע ברופאים המתמחים אשר שירתו, משרתים או ישרתו במילואים; צו זמני הקובע כי המתמחים אשר ייגשו למועדי ב' בבחינות ייצאו לחופשת לימודים מלאה בהתאם לזכאותם בהסכם הקיבוצי; צו הקובע כי על הר"י להורות לאיגודים המקצועיים למקד את חומרי הבחינות באופן אחיד ורוחבי; צו הקובע כי מתמחים שהם או בני זוגם שירתו במילואים למעלה מ-20 יום יהיו זכאים ל-10 נקודות בונוס בבחינות וכן צו המורה כי מועדי ב' לבחינות העל למתמחים ששירתו מעל 20 ימים במילואים יתקיים בתוך שלושה חודשים מהמועד הראשון.

הר"י טענה בתגובה כי מדובר בבקשות קיצוניות ומרחיקות לכת שבית המשפט אינו יכול להיעתר להן, כי ל"מרשם" אין מעמד קיבוצי או זכות עמידה בהליך וכי מעשה מדובר בבקשת פרט של שני רופאים בודדים (ד"ר ביטון וד"ר לוי – מערכת ד.א.) שנכשלו מלהציג פגיעה או אפליה אישית כתוצאה ממתווה הבחינות של המועצה.

עוד טענו בהר"י כי ישנם בקרב המתמחים מי שגויסו בעצמם או שבני זוגם גויסו, אולם ישנם גם מי שהמשיכו בעבודתם במחלקות ונדרשו להתמודד עם עומסים כבדים מהרגיל עקב גיוס חבריהם. בנוסף, ישנם מי שפונו מבתיהם, איבדו קרובי משפחה ועוד. "על כן", נטען בהר"י, "מטבע הדברים לא ניתן להתאים פתרון אחיד המיטיב עם כלל המתמחים וההתאמות הרוחביות שנקבעו אינן מבססות טענת אפליה".

השופטת קליימן ונציג הציבור עינת כתבו כי לא נמצא מקום לקבל את הבקשות ובין הנימוקים לכך כתבו כי אה"ל אינה ארגון עובדים יציג בכלל ושל המתמחים ברפואה בפרט. עוד כתבו כי לאור זה שד"ר ביטון עברה בהצלחה את בחינת העל, הבקשות שלהם נדחות.

בנוסף, לצד ציטוט עיקרי ההקלות עליהן החליטה המועצה המדעית של הר"י, בית המשפט דחה את הבקשות מצד ד"ר לוי. "לא שוכנענו כי ד"ר לוי הוכיח כי קיימת הצדקה להענקת הסעדים המבוקשים על ידו", כתבו. הנימוקים לכך היו שאין זו סמכותו של בית הדין לעבודה לדון בהחלטות של הר"י וכי לא הוכחה הטענה בדבר האפליה של משרתי המילואים. 'קבוצת המתמחים המשרתים במילואים' אינה קבוצה הומוגנית אלא מורכבת מהרבה תת קבוצות, אשר באופן טבעי כל אחת מהן בעלת צרכים שונים", נכתב.

בהתייחסות לבקשה לחופשה בהתאם לזכאות לפי ההסכם הקיבוצי, כתבו כי גם בארגון המתמחים מרשם מבינים שסוגיית התשלום עבור חופשה זו כפופה לאישור משרד האוצר וכי הר"י פנתה בנושא זה למשרד האוצר ועקרונית, מבחינתו, לא היתה מניעה כי המתמחים ייצאו לחופשת לימודים כמו לפני כל בחינה.

"במקום להקל על המתמחים, הר"י מקשה עליהם"

מארגון  המתמחים מרשם נמסר בתגובה: "ההליך המשפטי הזה הוכיח שוב שהמתמחות והמתמחים לא מעניינים את הר"י. כל כך הרבה הזדמנויות היו להר"י כדי לעשות את הצעד הנכון, אבל הם בחרו שוב ושוב בהחלטות שפוגעות במתמחים. ארגון עובדים יציג, שכדרך קבע בוחר לפגוע באוכלוסיית המתמחים וחוטא לתפקידו, לא ראוי להיות ארגון עובדים, ואין בפסיקה של בית הדין כדי להכשיר את ההתנהלות הבזויה הזו.

"השורה התחתונה", נמסר מ"מרשם", "נשארה כשהיתה: ההסתדרות הרפואית פוגעת ברופאות וברופאים המילואימניקים ובבני/בנות זוגם. במקום להקל - היא מקשה, במקום להוקיר - היא מפקירה. זה היה המצב לפני העתירה. לצערנו, זה המצב גם לאחריה. ארגון מרשם ימשיך להיאבק למען המתמחות והמתמחים ולמען זכויותיהם בכל זמן ובכל מקום שנדרש".

נושאים קשורים:  בית הדין לעבודה,  הר"י,  מתמחים,  ארגון מרשם,  ההסתדרות הרפואית,  חדשות,  בחינות התמחות,  מילואים
תגובות
אנונימי/ת
10.05.2024, 13:49

אחרי שמרשם גמרו את הפנימיות עם הקיצור תורנויות שהביאו עלינו, הם מתפנים לשלב הבא. מזל שיש (עדיין) בית משפט בישראל

אנונימי/ת
10.05.2024, 16:59

ארגון מרשם גורם נזק למתמחים ולרפואה בכלל. קבוצת הזויים שלכאורה הם בלבד יודעים מה טוב וכל האחרים טיפשים. קבוצה היוצרת רעש רב בהפגנות, בתקשורת וגם בבתי המשפט, וגורמת נזק בלבד. בושה

10.05.2024, 18:08

לא להסכים זה דבר אחד. לכתוב שזו התנהגות בזויה מלמדת יותר מכול על הארגון מרשם. שטוב היה אם היה מתפזר

12.05.2024, 16:06

למה אתם קוראים להם ״ארגון המתמחים״? תקראו להם התארגנות המתמחים הבלתי מוכרת ״מרש״ם״. אלה שטוענים בפייסבוק (גרפו בין 8 ל-14 לייקים (וואו)) שהגסף של הר״י מתבזבז על מלחמה בהם בבית משפט, כאשר הם אלה שתבעו מלכתחילה וכאשר רוב הכסף של הר״י הולך על…….. המועצה המדעית…. הגוף שכל מעייניו זה הכשרת מתמחים