חדשות

בהר"י נערכים לדיונים על הסכמי השכר החדשים וכבר מאיימים בעיצומים

הסכם השכר הנוכחי שעליו חתמה הר"י לאחר מאבק ארוך מסתיים בסוף 2019 | מזכ"לית הר"י ל"ידיעות אחרונות": "אני ספקנית בעניין האפשרות שהסכם השכר החדש יגובש בלי עיצומים מצד הרופאים"

מנכ"לית הר"י, עו"ד לאה ופנר. "בין הרצוי למצוי, יש כסף" (צילום: הר"י)

ההסתדרות הרפואית, לצד כמה מארגוני העובדים הגדולים במשק, ביניהם שני ארגוני המורים וההסתדרות הכללית, נמצאים בהיערכות לקראת הדיונים הקרובים על הסכמי השכר החדשים ולפי דיווח ב"ידיעות אחרונות" הבוקר (א'), התחזית היא ששנת 2020 תהיה סוערת מבחינת יחסי העבודה עם ארגוני העובדים הגדולים. הסיבה המרכזית: המו"מ על הסכם השכר יתנהל כשברקע הגירעון העמוק שבו נמצאת קופת המדינה, ומשרד האוצר כבר התריע שיהיה צורך לבצע קיצוצים בתקציב ולקמץ בתוספות השכר.

בדיווח מצוטטת מזכ"לית ההסתדרות הרפואית, עו"ד לאה ופנר, שהודתה כי היא "ספקנית בעניין האפשרות שהסכם השכר החדש יגובש בלי עיצומים כלשהם מצד הרופאים".

הסכם השכר הנוכחי שעליו חתמה הר"י מסתיים בסוף 2019. הוא הושג בתום מאבק ממושך שאותו הוביל לפני שמונה שנים היו"ר הקודם של ההסתדרות הרפואית, פרופ' ליאוניד אידלמן וכלל שביתה, הפגנות, הגשת מכתבי התפטרות ושביתת רעב. בהסכם נרשמו לרופאים כמה הישגים משמעותיים, ביניהם מענקים ותוספת שכר לרופאים בפריפריה, הוספת 1,000 תקנים והפחתה במספר התורנויות של המתמחים. בין הפשרות שהרופאים אולצו להסכים להם: הכנסת שעון נוכחות.

בדיווח נמסר כי עלות הסכם השכר עם הרופאים הסתכמה ב-16.5 מיליארד שקל ושכרם עלה בממוצע מאז שנחתם ב-2011 בכ-30%. על פי נתוני האוצר שכר הרופאים עלה בין 2008 ל-2017 בכמעט 60% כשהעלייה הריאלית היא מעל 40%, בין השאר משום שעליית השכר הוצמדה לעליית מדד קבועה של 2% למרות שבפועל השינויים במדד היו נמוכים יותר.

בדיווח של הכתבת עידית אבישר נמסר כי דו"ח הממונה על השכר באוצר הצביע על כך שהשכר הממוצע של הרופאים – ללא המתמחים – הגיע לכ-38 אלף שקל ברוטו בחודש. שכר המתמחים היה פחות מ-10 אלפים שקל. שכר מנהלי מחלקות - כ-52 אלף שקל ברוטו.

עוד נמסר כי כבר בחודש מרץ האחרון נערכה הר"י לכניסה למו"מ על הסכם השכר החדש אך הבחירות הביאה להקפאת המו"מ ובהר"י ממתינים להרכבת הממשלה החדשה ולמינויי שרי הבריאות והאוצר.

עו"ד וופנר מסרה כי הר"י מתכוונת להגיע למו"מ עם רשימת דרישות "ולא משנה איזו ממשלה תהיה ומה מצב הגירעון". הרשימה כוללת "טיפול בנושאים כמו שכר הרופאים, שעות העבודה, תנאי העבודה והצורך להביט קדימה אל דור העתיד שיעבוד בפריפריה".

עוד אמרה מזכ"לית הר"י : "אנחנו מודעים לגירעון ולא פוסלים פשרות כמו פריסת תוספות השכר, אבל צריך לזכור שלמרות הגירעון המשק במצב טוב ובצמיחה. יש נושאים קריטיים במערכת הבריאות שצריך לטפל בהם בעיקר לנוכח השחיקה והמעמסה המתגברת שעימן מתמודדים הרופאים". עו"ד וופנר ציינה כי אוכלוסיית הרופאים מתבגרת והכניסה לעולם הרפואה נעשית כיום בגיל מאוחר יותר, כך ש"רופאים מתחילים רבים הם כבר בעלי משפחות וצריכים להשתכר בהתאם".

נושאים קשורים:  הר"י,  הסכם שכר,  חדשות,  שכר רופאים,  שכר מתמחים,  עו"ד לאה ופנר
תגובות
12.08.2019, 07:38

גברת ופנר היקרה,
מה פירוש ״אני ספקנית בעניין האפשרות שהסכם השכר החדש יגובש בלי עיצומים מצד הרופאים"?
אמרי זאת ללא כחל ושרק - את אינך רוצה שלא יהיו עיצומים. יהיו עיצומים - את תחתכי לעצמך קופונים כספיים שמנמנים מתקציב הר״י (קרי, מכספי דמי החבר שלנו).
למה שלא תחשפי את רשימת הבונוסים העסיסיים שסידרת לעצמך ב-15 השנים האחרונות עבור ״הישגים״ שהם חלק מחובותייך כמזכ״לית הר״י שבתמורה להן את מקבל 57,747 ש״ח לחודש? כדברי מבקר הפנים, רו״ח אלי שפלר בפגישתי איתו ״המזכ״לית ראויה לשכר הזה כדי להתמסר לענייני הר״י 24 שעות ביממה, בימי חול, שבתות וחגים״.
מרשים מאד. אז למה בונוסים בגובה מאות אלפי שקלים?
אני אענה במקומך - כי הר״י מתנהלת כארגון חשאי ללא שקיפות ובקרה.
המדינה בת 71 והר״י ממשיכה להתנהל במיסתרים במתכונת הבקשיש לפי החוק העות׳מאני מלפני 110 שנים ללא שקיפות, בקרה ודיווח.
הר״י היא הבית של כל הרופאים. הבית הזה הוקם על ידי רופאים ולמען הרופאים ומקצוע הרפואה. המזכ״לית היא מנהלת הבית הזה. אני מוכן להתערב שהיא לא היתה מוכנה שביתה הפרטי יתנהל לפי באותה מתכונת שהיא מנהלת את ביתנו.
צריך לחשוף לאלתר את ההתנהלות הכספית של הר״י, לדאוג שהמזכ״לית תחזיר לקופת הר״י את כל הבונוסים המופרכים שקיבלה ולקרוא לפיטוריה.
עד אז, על החברים להפסיק לשלם דמי חבר לאלתר. וליו״ר הר״י פרופ׳ חגי ציון שמסרב להפגש איתי בעניינים אלה אני קורא ליטול קורה מבין עיניו, להפסיק לרקוד לפי חלילה של המזכ״לית ולשתף פעולה עם המאמצים להחזיר את הר״י להיות ארגון עובדים ערכי, ישר ואחראי.
הר״י שייכת לרופאים ולא להיפך!
הצטרפו לעצומה ולקריאתי לשקיפות בהתנהלות הכספית והארגונית של הר״י.
עשו זאת בלינק הבא:
https://www.atzuma.co.il/harishkifut

אנונימי/ת
12.08.2019, 19:13

דב, למה להכניס ראש בריא למיטה חולה? הר"י בעיקרה היא ארגון וולונטרי, הביקורת שלך עליה נכונה והפתרון הוא להקים ארגון מתחרה. כמו שקם "כוח לעובדים" כאלטרנטיבה להסתדרות הכללית (וגם ההסתדרות הלאומית קיימת) כך מזמן הגיעה הזמן שיקומו ארגונים מתחרים להר"י שיפעלו בהתאם לסטנדרטים של המאה ה-21 ולא של המאה ה-19.

אנונימי/ת
12.08.2019, 13:04

אין הגבלה על אורך תקופת העסקתה של לאה ופנר בהר"י ?
פוטין ממין נקבה ??

12.08.2019, 15:28

אני כוסס צפרניים כדי לא לענות לך...

אנונימי/ת
12.08.2019, 16:12

מה מפורט בחוזה העסקתה ובתקנון הר"י ?
מדוע אין הגבלת משך העסקתה ל- 12 שנים מקסימום ?
אילו הליכים נדרשים להחלפתה או הדחתה ?