חדשות

"שטח הפקר": התכנית הלאומית לטיפול באלצהיימר ודמנציה תקועה כבר 5 שנים

בישראל כ־150 אלף עד 200 אלף חולים, אך למענם פועל רק מרכז טיפולי ייעודי אחד. סגן שר הבריאות ליצמן: "כשמתים מזיהומים בבתי החולים, אני צריך להכריע"

אלצהיימר ודמנציה. אילוסטרציה

התכנית הלאומית להתמודדות עם מחלת אלצהיימר ודמנציות אחרות, שהושקה על ידי משרד הבריאות לפני כחמש שנים, "תקועה" ולא נעשה בה דבר. כך נטען בתכנית התחקירים "שטח הפקר", ששודרה השבוע בערוץ הטלוויזיה "כאן 11".

התכנית נועדה לתת מענה לחולי דמנציה ובני משפחותיהם על ידי שיפור במערך שירותי הבריאות, הרווחה והסיעוד, הרחבת מערך כוח האדם המטפל והשקעה במחקר ופיתוח. אלא שמהתחקיר ששודר עלה כי התכנית אינה מתוקצבת ואיננה מיושמת, משרד הבריאות נמנע עד כה בנימוק של חוסר תקציב מלהגיש נייר עמדה בנושא זה לממשלה, אין עדיין מרכזי יום לחולים ואפילו לא מענה טלפוני.

נציג המשרד בפרויקט, ד"ר יהונתן למברגר שרואיין בתחקיר, לא סיפק תשובות מדוע התכנית לא יצאה אל הפועל.

בשנים האחרונות חלה עלייה בשיעור התחלואה באלצהיימר. אין מספיק נתונים אלא הערכה לפיה כיום יש בישראל כ־150 אלף עד 200 אלף חולים, אך למענם פועל רק מרכז טיפולי ייעודי אחד.

ד"ר למברגר אמר בתחקיר כי על פי הערכת משרד הבריאות, בעוד 20 שנה מספר החולים יעלה בכ-50% לעומת מספרם היום. הוא הודה כי גם חולים צעירים באלצהיימר וכי "זה נושא כאוב, טראגי ולא מטופל".

לדברי ד"ר למברגר, "אין במדינה משרד ממשלתי אחד המטפל בנושא הזה, לכן החולה ומשפחתו יוצאים מבולבלים. אין מספיק עשייה, משאבים ותקציבים. צריכים 100 מיליון שקל לשנה במשך חמש שנים, אבל קיבלתי פחות מ־10% מזה".

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן צוטט בתחקיר: "500 מיליון שקל זה הרבה. כשמתים מזיהומים בבתי החולים, אני צריך להכריע (מה עדיף)".

בתחקיר סיפרו בני משפחות חולים על הקושי היומיומי ועל החרדות שלהם, על מורכבות הטיפול ועל מיעוט באפשרויות האשפוז במוסדות סיעודיים. אחד מהמרואיינים היה פרופ’ יהושע גתי מאוניברסיטת תל אביב המחפש טיפול יומיומי לרעייתו החולה באלצהיימר. ההוצאה החודשית המוטלת עליו, אמר, היא כ־10,000 שקל בחודש.

תגובת משרד הבריאות שנמסרה בתחקיר: "“התכנית הלאומית להתמודדות עם מחלת אלצהיימר ודמנציות אחרות מיושמת על פי המתווה שנקבע. משרד הבריאות פועל באמצעות שיתופי פעולה עם משרדים וגורמים אחרים, בהם משרד הרווחה, המוסד לביטוח לאומי ועמותת עמדא".

נושאים קשורים:  אלצהיימר,  התכנית הלאומית להתמודדות עם מחלת אלצהיימר ודמנציות,  משרד הבריאות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
10.08.2018, 19:30

האם למברגר רופא?