חדשות

מומחה למחלות זיהומיות: "אנו נמצאים בעיצומה של מגיפת שפעת"

ד"ר יאן מיסקין מפרש את הנתונים המעידים על קפיצה של יותר מפי ארבעה בתחלואת שפעת בחודש האחרון ומסביר: "האוכלוסיה מוחלשת לאחר שעברה גל RSV, גל קורונה והתפרצות שעלת"

עומס בחדרי המיון. צילום: אילוסטרציה

עלייה דרמטית במספר החולים בתחלואת חורף: קפיצה של יותר מפי ארבעה בתחלואה בשפעת בחודש האחרון. שיעור החולים בשפעת עובר לראשונה השנה את מספר החולים ב-RSV. כך עולה מנתוני דו"ח ניטור תחלואה של המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות הנכונים לשבוע שהסתיים ב-3 בפברואר.

לפני ארבעה שבועות עמד שיעור החולים בשפעת על 10%. לפני שלושה שבועות הוא טיפס ל-12%, לפני שבועיים הוא הגיע ל-20% ולפני שבוע עמד שיעור החולים בשפעת על 45%.

נתוני רשת מרפאות זקיף מורים כי תוך 109 דגימות שנאספו בשבוע 5 (השבוע שהסתיים ב-3.2), נמצאו 49 דגימות (44.9%) חיוביות לשפעת מסוג A, תשע דגימות (8.2) חיוביות ל-RSV ושבע דגימות (6.4) חיוביות לקורונה (2-CoV-SARS).

בבתי החולים דווחו 599 מקרים חדשים חיוביים לשפעת מסוג A ו-334 מקרים חדשים חיוביים ל-RSV.

ד"ר יאן מיסקין, יועץ מומחה ברפואת המשפחה ובמחלות זיהומיות בשירותי בריאות כללית במחוז ירושלים וראש החוג לרפואת משפחה באוניברסיטה העברית, אמר כי העלייה במספר המאושפזים שאובחנה אצלם שפעת והקפיצה באחוז הדגימות במרפאות זקיף של מטופלים עם תסמינים נשימתיים מעידות כי אנו נמצאים בעיצומה של מגיפת שפעת.

"אמנם באיחור, אך בהחלט זהו גל ויש לזה הרבה משמעות, כיוון שהקופות מפסיקות בדרך כלל לחסן בתחילת חודש פברואר. האיחור של כשישה שבועות של גל התחלואה בהשוואה לשנים הקודמות, פירושו שיש היגיון להמשיך ולחסן לפחות עד לסוף השבוע הבא", אמר.

ד"ר מיסקין מציין כי הערכה היא ששיעור החולים יעלה. "בכל שנה רואים במרפאות הזקיף שמנטרות את התחלואה הנשימתית בארץ, שבשיא עונת השפעת 70% מהדגימות שנלקחות חיוביות לשפעת. אם מישהו מגיע עם תסמונת דמוית שפעת, אין צורך לבדוק באיזה וירוס מדובר. אפשר להניח שמדובר בוירוס שפעת".

על זן הנגיף אמר: "הנגיף מסוג A נחשב לאלים יותר משפעת מסוג B והזן  A-H3 יודע להשתנות יחסית מהיר. כלומר, למרות שהוא נכלל בחיסון, אנו יכולים לחשוש שמגיפת השפעת תהיה קשה במיוחד כי האוכלוסיה נחלשת בגלל שהיא עברה גל של RSV, גל של קורונה והתפרצות של שעלת. אנו נמצאים בחורף עם אוכלוסיה מוחלשת ומשמעותית הרבה פחות מחוסנת מאשר בשנים שעברו. חשוב לציין כי האוכלוסיה שאינה מחוסנת, ילדי הגנים ובתי הספר היסודיים, היא האוכלוסיה שהכי מפיצה את השפעת במשפחות ובאוכלוסיה".

אלמנט נוסף שד"ר מיסקין מזכיר ומוסיף להערכות לתחלואה קשה השנה, הוא העובדה שעשרות אלפי ישראלים מרוכזים במלונות ואלפים מגויסים ונמצאים בצפיפות.

"שפעת היא מחלת החורף הקשה ביותר", מציין ד"ר מיסקין וממליץ להתחסן בחיסון פרבנר 20, שנכנס לסל התרופות אשתקד, למניעת החיידק שעלול לגרום לדלקת ריאות אחרי השפעת. "יש לעודד אוכלוסיה מעל לגיל 65 להתחסן. זה חיסון שיכול להציל חיים", הוא מסכם.

נושאים קשורים:  שפעת,  מגיפה,  ד"ר יאן מיסקין,  חיסון לשפעת,  חדשות,  RSV
תגובות