חדשות

פריצה זמנית של מחסום דם-מוח אפשרה טיפול יעיל יותר באלצהיימר

בניסוי שנערך על שלושה חולים בלבד הראו חוקרים הפחתה גדולה יותר ב-32% בפלאק בנקודות שבהן מחסום הדם-מוח נפרץ באמצעות אולטרסאונד ממוקד, בהשוואה לצד המוח הנגדי

אלצהיימר, MRI מוח. אילוסטרציה

מדענים מצאו דרך לגרום לתרופות לאלצהיימר לחדור לתוך המוח מהר יותר, באמצעות פריצה זמנית של מחסום דם-מוח על ידי אולטרסאונד ממוקד.

בניסוי חדש על שלושה חולים בלבד הראו החוקרים הפחתה גדולה יותר ב-32% בפלאק בנקודות שבהן מחסום הדם-מוח נפרץ באמצעות אולטרסאונד ממוקד, בהשוואה לאותו אזור בצד הנגדי של המוח.

החוקרים דיווחו לאחרונה בכתב העת New England Journal of Medicine כי הטכנולוגיה שיפרה את ההסרה של רובד הפאלק שמאפיין אלצהיימר והמחקר שהוביל ד"ר עלי רזאי (Ali R. Rezai) ממכון רוקפלר למדעי המוח, אוניברסיטת מערב וירג'יניה, דווח בהרחבה באתרי חדשות הבריאות בעולם.

מחסום הדם-מוח, רירית המגן בכלי הדם המונעת מחיידקים וחומרים מזיקים אחרים לדלוף למוח ממחזור הדם, יכול לחסום תרופות לאלצהיימר, לגידולים ולמחלות נוירולוגיות אחרות, הדורשות מינונים גבוהים יותר לתקופות ארוכות יותר כדי שיגיעו ליעדן בתוך המוח.

בטכנולוגיה של אולטרסאונד ממוקד החוקרים חודרים לפתחים זמניים במחסום ומחדירים בועות מיקרוסקופיות לזרם הדם. לאחר מכן הם מקרינים גלי קול דרך מכשיר דמוי קסדה לאזור מדויק במוח. פעימות האנרגיה מרעידות את המיקרו-בועות, המשחררות מרווחים במחסום כדי שהתרופות יחלחלו פנימה.

מחקרים קטנים קודמים מצאו כי הטכנולוגיה יכולה לייצר חורים זעירים שנאטמים בתוך 48 שעות. צוות החוקרים ביקש לנצל את החורים הזעירים הללו כדי לתת תרופה לאלצהיימר במקביל. התרופות, שנועדו לסייע בהסרת החלבון בטא עמילואיד שמצטבר באזורי מוח מסוימים, דורשות עירוי תוך ורידי (IV) כל כמה שבועות למשך 18 חודשים לפחות.

החוקרים נתנו לשלושה חולים עם אלצהיימר קל מנות חודשיות של התרופה אדוקנומאב (Aducanumab) למשך שישה חודשים. מיד לאחר כל IV, החוקרים כיוונו את האולטרסאונד הממוקד על חלק ספציפי עם הצטברות של בטא עמילואיד במוחו של כל מטופל, ופתחו את מחסום הדם המוח כדי שיחדור לנקודה זו יותר מהמינון של אותו יום.

סריקות PET שמראות את רמות העמילואיד של החולים לפני ואחרי ששת החודשים של נטילת התרופה הראו הפחתה גדולה יותר ב-32% בפלאק בנקודות שבהן מחסום הדם-מוח נפרץ בהשוואה לאותו אזור בצד המוח הנגדי.

חוקרים אחרים בודקים האם הטכנולוגיה לפריצת מחסום דם-מוח יכולה לאפשר גם ליותר כימותרפיה להגיע לגידולי מוח וכן לשמש לטיפול במחלות נוספות.

נושאים קשורים:  מחסום דם-מוח,  הובלת תרופות,  אולטרסאונד,  אלצהיימר,  מחקרים
תגובות