דעות

שנתיים למגיפת הקורונה – זמן לחקירה ולהפקת לקחים

ד"ר יואב יחזקאלי מציג שורת שאלות נוקבות על הדרך שבה התנהלו עולם הרפואה, מערכת הבריאות והמדינה בהתמודדות עם המגיפה וטוען: "בירור ותחקור הכרחיים כדי להשתקם מהמשבר ולהיות מוכנים לאתגרי העתיד"

מפגין מוחה נגד הסגר. צילום ארכיון: תומר נויברג/ פלאש 90

במלאת שנתיים להופעתו של נגיף SARS-Cov 2 ומגיפת הקורונה והשפעתה הדרמטית על הבריאות, החברה והכלכלה בארץ ובעולם, עולה הצורך לחקירה אמיצה, התבוננות מפוכחת והפקת לקחים להמשך. זו אינה המגיפה האחרונה ואף לא החמורה בהן, ולהבנה עמוקה של מה שהתרחש בשנתיים האחרונות נודעת חשיבות עצומה לאופן ההתמודדות העתידי כדי שיהיה הולם ומיטיב.

מירב הנתונים על אודות הנגיף היו מוכרים כבר במרץ 2020, חודשיים לאחר הופעתו (הטבעית או כתוצאה מתאונה מעבדתית): תכונותיו המיקרוביולוגיות, מהלך המחלה הקלינית, אופן ההדבקה האירוסולי ולא רק הטיפתי, שיעור התמותה הנמוך (%IFR = 0.15) והשונות העצומה בפגיעתו בהתאם לגיל - מחלה קשה בקשישים, מחלה קלה יחסית בשאר האוכלוסיה. למי שנערך ומגיב לאירוע משבר מגיפתי המשמעויות המעשיות של הנתונים הללו ברורות מהרגע הראשון: הגנה מירבית על הקשישים וחיזוק מערכת הבריאות הם הצעדים החשובים ביותר.

הצעדים שננקטו בישראל ועל ידי רשויות הבריאות בעולם כנגד מגיפה, שייצגה את התרחיש המקל ביותר של שפעת פנדמית לקראתו נערכו, נלקחו דווקא מתרחישי האימה הקשים ביותר

מדינת ישראל היתה מהמדינות הערוכות ביותר בעולם למגיפה. במשרד הבריאות ובפיקוד העורף היתה מודעות גבוהה לאפשרות, תכניות היערכות כנגד מחוללי מחלה שונים הוכנו, תרגילים התקיימו. אולם למרבה הצער, בשנים האחרונות טרם פרוץ המגיפה ההיערכות הוזנחה, האגף לשעת חירום במשרד הבריאות התנוון, וגם המודעות, שהיא ההיבט החשוב ביותר למוכנות, התפוגגה.

כך נראה היה במרץ 2020 שמשרד הבריאות והממשלה נתפסו בהפתעה והתגובה היתה כאוטית, לא קוהרנטית ושיקפה פחד בקרב מקבלי החלטות, שאמורים היו להקרין לציבור ידע ויכולות ולא את פחדיהם שלהם. למרבה ההפתעה, הצעדים שננקטו בישראל ועל ידי רשויות הבריאות בעולם כנגד מגיפה, שייצגה את התרחיש המקל ביותר של שפעת פנדמית לקראתו נערכו, נלקחו דווקא מתרחישי האימה הקשים ביותר: סגר מלא, הגבלות תנועה קשות וסגירת מערכת החינוך. מצב חירום הוכרז, ועד היום מופעלות תקנות חירום המאפשרות פגיעה בחירויות יסוד.

לצעדים שננקטו לא היה ערך מוכח בהפחתת תחלואה מנגיף נשימתי, מפני שזו מתאפיינת בגלי תחלואה שאינם נוטים להתחשב בהם. מכל מקום, אלה דברים שמצריכים בירור יסודי

להגבלות הדרקוניות שננקטו יש מחירים בריאותיים קשים שהולכים ומתחוורים בחלוף הזמן: הזנחה בטיפול במחלות קשות וכרוניות, חרדה, דיכאון, התמכרויות, הפרעות אכילה, עלייה באלימות במשפחה ועוד. על המחירים הכלכליים, התעסוקתיים, החינוכיים והחברתיים לא ארחיב כאן, הם איומים.

האם הצעדים שננקטו אכן היו נדרשים ויעילים בהפחתת התחלואה והתמותה? גוף המחקר והידע כפי שאני מכיר אותו אינו תומך בכך. לצעדים הללו לא היה ערך מוכח בהפחתת תחלואה מנגיף נשימתי, מפני שזו מתאפיינת בגלי תחלואה שאינם נוטים להתחשב בהם. מכל מקום, אלה דברים שמצריכים בירור יסודי.

הפעולה המרכזית שננקטה בשנת הקורונה השנייה היתה חיסון המוני. האם החיסון השפיע על התחלואה מהנגיף? דבר ידוע הוא שחיסונים נגד נגיפי RNA אינם מסוגלים למנוע הדבקה, ובהתאם גם המחקרים המבוקרים של היצרנים לא תוכננו לבחון זאת. הציפיה שהחיסון ימגר את המגיפה ויביא לחסינות עדר היתה, אם כן, אשליה ידועה מראש שאסור היה לרשויות לטפח בקרב הציבור.

מה שמפחית תחלואה הם חסינות טבעית שנרכשת עם הדבקה, וההשתנות של הנגיף, תופעות מוכרות בנגיפים נשימתיים. כך, גם ההגבלות שהוטלו על מי שבחרו לא להתחסן (התוו הירוק) היו מיותרות מבחינה אפידמיולוגיות, ועצם נקיטתן כדי לעודד התחסנות מפוקפקת מהבחינה האתית.

האם החיסון הפחית את התמותה מהנגיף? מקובל לומר שכן, למרות שאין מחקר מבוקר שהוכיח זאת אלא רק מחקרי אוכלוסיה.

האם היתה הצדקה לחסן בתכשיר נסיוני את האוכלוסיה כולה, לרבות ילדים ונשים הרות, נגד מחלה הפוגעת בעיקר בקשישים ובחולים במחלות כרוניות? ריבוי תופעות הלואי שהדיווחים עליהן הולכים ונחשפים מדגישים את סימן השאלה בעניין זה.

מהי ההשפעה על מקצוע הרפואה של היעדרו של דיון מקצועי שקוף ופתוח על גישות שונות לניהול המשבר? האם משרד הבריאות נאחז בקונספציה שגויה שמנעה ממנו לראות את תמונת המצב המציאותית?

כל חקירה ובדיקה תצטרך לכלול גם התבוננות פנימה אל תוך עולם הרפואה ומערכות הבריאות, במיוחד שבעולם לא קיים קונצנזוס רפואי ומדעי באשר לגישה הנכונה למגיפה: מהי ההשפעה של הנחתת הנחיות קשיחות והפקעת שיקול הדעת הקליני על עבודת צוותי הרפואה ועל השחיקה הקשה שלהם? מהי ההשפעה של כפייה בפועל של טיפול רפואי על מערכת היחסים ועל האמון של מטופלים במטפלים ובמערכת? כיצד תשפיע חזרתו של הפטרנליזם הרפואי כלפי מטופלים?

מהי ההשפעה על מקצוע הרפואה של היעדרו של דיון מקצועי שקוף ופתוח על גישות שונות לניהול המשבר? האם משרד הבריאות נאחז בקונספציה שגויה שמנעה ממנו לראות את תמונת המצב המציאותית? כיצד השפיעו חיסיון והיעדר שקיפות בדיונים ובחוזים? מה היו תוצאותיה של אסטרטגיית ההסברה ותיווך הסיכון לציבור שננקטה, שבסיסה הפחדה והטלת אימה, דבר שאינו מקובל בניהול אירועי חירום?

מה גרמה הפרטה של הערכת הסיכונים לגורמים פרטיים שאין להם Accountability לתחזיות הנפגעים ולקבלת החלטות הרות גורל? למה הובילו חוסר תגבור של צוותי הרפואה היכן שהיה צריך, עד כדי הפקרתם, ומנגד שפיכת מיליארדי שקלים על אמצעים חסרי ערך כמו אלפי מכשירי הנשמה ובדיקות המוניות של אנשים אסימפטומטים?

האם המידע המקצועי שצוותי הרפואה קיבלו מהרשויות היה אמין וזהיר כמתבקש? האם חובת הזהירות ו"קודם לכל לא להזיק" היו נר לרגלינו גם בתגובה למגיפה? האם השיקולים בבחירת הטיפולים במחלת הקורונה הושפעו מאינטרסים מסחריים, כדוגמת הטיפול בתרופה הכושלת רמדסביר למול היעדר כל רצון לבחון שימוש בתרופות בהן נעשה שימוש מוצלח במדינות אחרות?

האם ניתן היה למנוע תמותה המונית מקורונה בקרב זקנים? האם היתה הצדקה לסגירת בתי הספר ולבידודים האינסופיים של ילדים בריאים ומוגנים למול הנזק העצום שגרמו?

הסיפור האמיתי של מגיפת הקורונה עשוי להתברר כשונה לחלוטין מזה המשווק לנו על ידי הממשלות והתקשורת. בירור ותחקור, מתוך התכוונות ופתיחות, הכרחיים כדי להשתקם מהמשבר ולהיות נכון לאתגרים עתידיים

ולבסוף, האם מערכת הבריאות הגדירה נכון את מטרת המאבק בקורונה ומילאה את תפקידה? שכן אלה כרוכים במיקסום של הבריאות בהגדרתה המלאה והרחבה: מצב של רווחה גופנית, נפשית וחברתית מושלמת, ולא רק היעדר מחלה. בדידות היא מחלה, אבטלה היא מחלה. אלו מחלות קטלניות לא פחות מקורונה. ספק אם הוגדרה בכלל מטרה למאבק, לא כל שכן מטרה נכונה. האם ראשי מערכת הבריאות מילאו את חובת האמונים שלהם לציבור לבחון ברצינות את כל דרכי הפעולה האפשריות בקבלת ההחלטות?

מערכת הבריאות וצוותי הרפואה זקוקים לתהליך של שיקום, ושיקום מצריך ראשית לכל שינוי תודעתי של יציאה ממצב החירום והרחבה של זווית המבט הצרה שאפיינה את ניהול המשבר. בהתבוננות עמוקה ואמיצה, הסיפור האמיתי של מגיפת הקורונה עשוי בסופו של דבר להתברר כשונה לחלוטין מזה המשווק לנו על ידי הממשלות והתקשורת. בירור ותחקור, מתוך התכוונות ופתיחות, הכרחיים כדי להשתקם מהמשבר ולהיות נכון לאתגרים עתידיים. אחרת אנו נידונים לחזור על שגיאות הרות אסון.

הכותב הוא רופא משפחה עצמאי, מומחה ברפואה פנימית ובמינהל רפואי; מרצה מן החוץ, לשעבר בתכנית לניהול מצבי חירום ואסון, אוניברסיטת תל אביב; כיהן כסגן מנהל בית חולים, כרופא מחוזי וכמנהל מחוז ומנהל אגף בקופות חולים

נושאים קשורים:  ד"ר יואב יחזקאלי,  דעות,  חדשות,  מגיפת הקורונה,  מערכת הבריאות
תגובות
13.03.2022, 11:30

אני קורא לרופאות ולרופאים בתפקידים הבכירים בבתי החולים, במחלקות הקורונה ובקהילה: השמיעו את קולכם, צאו מ'ארון הקורונה'. כעת, גם כשהתו הירוק בוטל, התכנית ל'מצב חרום' חדש מחכה במגרה לקמפיין הקרוב. זה בידיים שלכם לעצור את המשך הטרלול.

אנונימי/ת
13.03.2022, 21:39

צבר, יחזקאלי וחבורת המכחישים. די. התעייפנו מההטפות שלכם. מי שהתחנך על ברכי הרפואה המדעית לא יכול להתעלם ממגיפה שהרגה כבר יותר מ- 10,000 ישראלים, גרמה לעומסים כבדים על בתי החולים והשאירה אחריה אלפי נפגעים.

אנונימי/ת
14.03.2022, 19:53

מדהים שמקץ שנתיים ואת.ה, שמתיימר.ת להציג עמדה בוחנת אמיתית של "ברכי הרפואה המדעית", לא מצליח.ה להבדיל בין מכחישים לכאלה שמציגים גישה שונה לניהול מגיפה.
וזה אולי על רגל אחת זרע הפורענות הבסיסי בכל הניהול הכושל של השנתיים האחרונות, שעדיין הציבור מתקשה להפנים

17.03.2022, 18:33

המגפה הרגה הרבה יותר ועוד תהרוג רבים בעתיד - ירידה ברפואה מונעת ובדיקות סקר, דכאון, ירידה בפעילות גופנית ובעיקר פגיעה בילדים והגדלת הבורות, שגם כך אינה מעטה בארצנו. רוב אילו אינם פגיעות הנגיף כי אם פגיעות המערכת, התגובה המוגזמת וכו'. הנגיף עצמו כנראה הרג פחות כי היו שמתו עם הנגיף ולא ממנו. בנוסף במניין איבוד שנות חיים, הרבה מחלות קטלניות יותר מקורונה.

תהליך הפקת לקחים, הגון ופתוח, אכן חיוני. וחשוב מאוד שתישמע בו גם דעת איפכא מסתברא, כמו זו של ד״ר יחזקאלי

תודה על התיחסותך ועל הפתיחות. דיון מקצועי פתוח זו נשמת אפה של הרפואה, וכזה לא התקיים עד עכשיו. נהפוך הוא: עמדות שונות הושתקו. מוטב מאוחר מאשר לעולם לא

אנונימי/ת
14.03.2022, 08:23

תודה ד״ר יחזקאלי
לאור הנתונים על מספרי החולים הקשים והמתים המנופחים עכשיו הזמן לדרוש ולקבל תשובות גם על היקפים אמיתיים של תופעות לוואי מהחיסון
תודה

אנונימי/ת
14.03.2022, 10:41

יחקאלי, אתה אלוף!!
אבל אתה עדיין פושר מידי. השאלות הקשות עוד יותר הן מדוע השתמשו בפרוטוקולים שגרמו להרג חולים, גם לאחר שידעו שכך יהיה, ומדוע לא השתמשו בתרופות ותיקות וזולות כמו איברמקטין והידרוקסי-כלורוקווין, שהיו יכולות להציל מאות אלפי ואולי מיליוני חולים בעולם כולו.
החסימה של הממסד הבריאותי את הרופאים להשתמש בשיקול דעתם המקצועית גרמה לנזק מאד גדול הן לרפואה בכלל והן ליחסים שבין הרופאים והמטופלים. את זה לא בטוח שאפשר יהיה לשקם...
ולרופאים שעדיין חושבים שיש יותר מ-10,000 מתים ב"מגפה" - רוצו לספרות הרפואית ובדקו איך מגדירים גורם מוות, האם בדיקת ה-PCR יודעת לגלות חולים, ואיך כל המדע שהתבססנו עליו עד כה שינה את פניו לטובת "משבר עולמי" ואלוהי החיסונים.

14.03.2022, 19:27

תודה דר יואב על הקול השפוי ...

יואב,
מכבד במאוד את הערותיך.
הפקת לקחים חשובה ביותר אך לדעתי טרם הבשילה השעה לכך .
מבחינתי יש לפעול ללא ליאות ובמלוא היכולת :
1. לקעקע עד היסוד את אימת המוות ההיסטרית מפני הנגיף,
2. לגמד את פרצופו המנופח של הנגיף (כאילו כל החיובי לבדיקה הפך אוטומתית לחולה קורונה אמיתי ? !
3. לדאוג לרבבות , רבבות המדוכאים, המושפלים, המקופחים, המוזנחים במשך שנתיים (והיד עוד נטויה) שהם השקופים שאין נותנים להם תשומת הלב מבחינה רפואית , נפשית, כלכלית, חברתית ,
בתירוץ הנבזי של שעת חירום (לא קיימת כלל סכנה קיומית למדינה), שלאחרונה בגלל פסיקת בית המשפט העליון הוחלף בגלימה עלובה של חוק הסמכויות המתוקן (שאושר בכנסת ברוב דמוקרטי מובהק __--
9 בעד-- 3 נגד --ו- 108 חברי כנסת נעדרים מן ההצבעה שיש לבטלו לאלתר !
שומו שמיים ...!
יואב,
לדעתי , רק לאחר כך יש להקדיש את כל הנדרש להפקת הלקחים הרבים !
פרופ' תיאו דב גולן.

אנונימי/ת
14.03.2022, 21:53

ליצן מינורי. יש שם בחבורה has been רציניים כמו בנטוויץ ושני אבל גם הם פשוט נעלבו שלא התייעצו איתם.
לפחות הם הודו שטעו בהערכת המגפה בהתחלה. ביום שבו מפורסמת בלאנסט הערכת חסר לתמותה מקורונה, הלשעבר הזה צריך לחקור איך הוא התחבר למתנגדי החיסונים, או לתמהונים מקפלן ולניאדו.

צריכים לבדוק הרבה דברים. היו טעויות זה בטוח. לא הגיוני גם שלא יהיו במגפה מתעתעת. אבל יבדקו את זה אנשים רצינים ולא חבורת ממורמרים שקשה לה בפנסיה או בתפקיד זוטר כשלא מקשיבים להם.

14.03.2022, 23:10

אפס מג'ורי אנונימי. אלוף הכפשות חסר תובנה. כתיבתך היא מראה נאמנה של מכונת התעמולה המכוערת.

תודה על המחמאה, זה מאד קולגיאלי. לגופו של עניין: מגיפה עם IFR=0.15 % ועוד פחות מזה בוריאנט אומיקרון אינה מגיפה קשה. אני מציע לחזור ולקרוא מאמרים במקור כולל השיטות כדי להבין את הבעיות בעבודה שפורסמה בלאנסט. גם בישראל לא מתו 10,000 איש מקורונה, אלא הרבה פחות.

אנונימי/ת
14.03.2022, 23:14

יחזקאלי, הו יחזקאלי.
כמעט פטר דוסברג הישראלי…

אנונימי/ת
15.03.2022, 00:03

לקרוא ולא להאמין.
חקר השנתיים האחרונות חיוני ונכון.
אך לקרוא את הכתבה שלך ולראות את הטיית האישוש הקלאסית שלך.
תשאל את עצמך מדוע הפכת, אתה וחברייך, לחביבי מכחישי החסונים ומכחישי המחלה.
בכמה הערכות טעיתם? הורדתם בחשיבות המסכות ( ראה מאמר שפורסם בסיינס על כפרים בבנגלדש abaluck et al)
יצאתם נגד חיסון בוסטר שהציל רבבות (bar or et al.).
טענתם שהחיסון לילדים לא מפחית לונג קוביד וpims .
הדיס-אינפורמציה שהפצתם פעם אחר פעם.
ניהול המשבר היה כאוטי ויש להפיק לקחים, נעשו החלטות בסביבת אי ודאות, לעיתים הוכחו כטעויות ובדרך כלל כנכונות.
יש להפיק לקחים, אבל איפה ההכאה על חטא שלכם?

אנונימי/ת
15.03.2022, 13:15

סוף סוף קול שפוי

אני מציע לחזור לקרוא את הספרות במקור כולל השיטות, ולא פרשנויות. המחקר הבנגלדשי הראה שמסכות כירורגיות מעלות את ההגנה מ-0.67% ל-0.76%, ובמספרים: עליה של 20 מ-1086 ל-1106 מתוך 300,000 מקרים. וזה רק מעל גיל 50. ובמסכות בד אין תועלת. מעט מאד. זה גם מה ששווים מחקרי יעילות החיסונים-מעט מאד. והחיסון לילדים לא מפחית לונג קוביד ופימס פשוט מפני ש…לונג קוביד אינו שונה מכל תסמונת פוסט וירלית מוכרת ופימס זה קוואסקי, מצב נדיר ביותר. חיסון ילדים נגד מחלה שאינה פוגעת בהם לא רק מיותר אלא שערוריה אתית. הגיע הזמן לחזור לבסיס הרפואי האמיתי ולהתרחק מהשרלטנות שפשתה ברשויות הבריאות שהצליחו לשווק לנו נראטיב פיקטיבי

אנונימי/ת
18.03.2022, 14:23

אומר את האמת ד"ר יחזקאלי. יש בחלק מדבריך טעם, וראוי היה לדון בהם. חשוב מאוד לשמוע דעות שונות וביקורתיות. אבל לצערי הפכת, כמו רבים בעולמנו המקצועי, ובדיוק כמו אלו שאתה יוצא נגדם, לאידיאולוג נלהט שבא לספר נרטיב שהוא משוכנע בו. לא איש מדע אובייקטיבי נטול פניות שמסתכל על אמת מורכבת ולעיתים לא חד משמעית. כשאתה משוכנע שהקורונה היא כלום, שהחיסונים הם קשקוש מוחלט ומסוכן (שוב, בלי לאזן אל מול תועלתם), חבר במחץ קורונה שהוא ארגון קיצוני שפרשו ממנו רוב אנשי המדע, ומצטט את אושרת קוטלר הבורה והנוראית על שטויותיה, אתה שופך את המים עם התינוק. קשה לי לקרוא אותך ברצינות, וחבל. כי אני בטוח שלפחות בחלק מדבריך יש ממש.
חבל. מציע לך לעשות בדק בית.

אפשר שהכפשות קנו אחיזה אצלך, שכן הדברים שכתבת אינם נכונים: הקורונה איננה כלום, היא מחלה ומגיפה ברמת חומרה כפי שכתבתי. החיסון יש בו תועלת במניעת מחלה קשה ותמותה בקבוצות הסיכון, אך הוא איננו מונע הדבקה ואין בו צורך באנשים צעירים ובריאים. אכן מציאות מורכבת יותר מאשר ״כלום״ או ״קשקוש״, כפי שאתה מתבטא. אני לא התבטאתי כך מעולם. במועצת החירום הציבורית לקורונה רופאים ומדענים בכירים ובעלי נסיון מהשורה הראשונה בארץ, וכדאי לדעת שהצטרפו אלינו הרבה יותר מאשר פרשו. אינני מצטט את אושרת קוטלר, הגם שהיא דוגמה ומופת בעיני לעתונאות עצמאית ואמיצה בימים אלה. מציע לך לבדוק את העובדות בעצמך ולא להתפתות לדברי לעז שאין להם בסיס

אנונימי/ת
20.03.2022, 01:54

ספציפית, ציטטת את אושרת קוטלר שפירשה מאמר על החיסונים שהם "מעלים את הסיכוי להידבק בקורונה"
ראיתי זאת במו עיני. קשה לקחת אותך ברצינות אחרי שצידדת בטענה כזו. להבדיל, ראה את פרופ' מבורך, שחשף את תופעת המיוקרדיטיס ואף יצא כנגד כך שלא ניטרו טוב מספיק את תופעות הלוואי והדיווחים עליהן. הוא ענייני, חד, ביקורתי וספקן. למד ממנו.

אנונימי/ת
17.04.2022, 22:26

תודה רבה, ד"ר יחזקאלי, על הצגת דעה אחרת. בשנתיים האחרונות מערכת הבריאות, הממשלה והתקשורת מציגים עמדה אחת בלבד שאין בלתה - וזה בלבד מעלה חשד להתנהלות לא תקינה. חשוב מאוד לפתוח את הדיון המדעי/רפואי והציבורי לשלל דעות לגבי התמודדות עם הקורונה וחשוב לחקור את הכשלים שהיו בדרך.