הגדלה שפירה של הערמונית

ניתוח אנוקלציה של הערמונית בעזרת לייזר הולמיום לטיפול בהגדלה שפירה של הערמונית

החוקרים מצאו כי אנוקלציה של הערמונית בעזרת לייזר הולמיום לטיפול בהגדלת שפירה של הערמונית היא שיטה בטוחה ויעילה, שאינה מושפעת מטיפול נוגד טסיות או נוגד קרישה

19.10.2020, 15:16
הדמיה של הערמונית ושלפוחית השתן (צילום: אילוסטרציה)

המחקר הנוכחי בחן את התוצאים סביב הניתוח של אנוקלציה של הערמונית בעזרת לייזר הולמיום (HoLEP - holmium laser enucleation of the prostate) בפרקטיקה ואת הגורמים המשפיעים על הבטיחות והיעילות של השיטה.

במחקר נבדקו מטופלים עם הגדלה שפירה של הערמונית (BPH – benign prostate hyperplasia) שטופלו עם HoLEP במשך 10 שנים בשלושה בתי חולים שונים. המשתנים שנבדקו במחקר כללו: מאפיינים טרום ניתוחיים (נפח הערמונית, טיפול פעיל נוגד טסיות/ נוגד קרישה, פרמטרים בבדיקות דם, רמות PSA (Prostatic antigen), קצב זרימת שתן מקסימלי (Qmax) וציון IPSSי(International Prostate Symptom Score), משתנים של הניתוח עצמו (משך הניתוח, הסרה של אבנים מהשלפוחית במקביל וסיבוכים), תוצאים מוקדמים סביב הניתוח (שינוי בפרמטרים בבדיקות הדם, זמן עם קטטר ומשך אשפוז), ותוצאים לאחר 12 חודשי מעקב (שינוי ב-IPSS, רמות PSA ו-Qmax).

בניתוח הנתונים נכללו 963 מטופלים, בגילאי 48-91 שנים, עם גודל ערמונית ממוצע של 91 מ"ל (טווח: 35-247). משך הניתוח הממוצע היה 77 דקות (סטיית תקן 29), והממוצעים של משך האשפוז והזמן עם קטטר היו 4 (סטיית תקן 2) ו-1.3 (סטיית תקן 2) ימים. בנוסף, 56 מטופלים (5.6%) נזקקו גם להסרת אבנים משלפוחית השתן במהלך הניתוח ו-36 מטופלים (3.7%) עברו לכריתת ערמונית בגישה פתוחה או בגישה דרך השופכה בעקבות סיבוכים ניתוחיים.

תוצאות המחקר הראו כי למטופלים הייתה ירידה מובהקת ברמות ההמוגלובין וההמטוקריט, אך לא נצפו הבדלים בין מטופלים שהיו תחת טיפול נוגד טסיות או נוגד קרישה לאלה שלא, ובין מטופלים עם ערמונית בנפח של מעל או מתחת 100 מ"ל. כמו כן, נמצא כי הסרה של אבנים משלפוחית השתן במקביל ונפח ערמונית של 100 מ"ל ומעלה היו קשורים למשך ניתוח ארוך יותר, אך לא השפיעו על תוצאי הבטיחות והיעילות של הניתוח.

החוקרים הסיקו כי HoLEP היא שיטה המתאימה לטיפול בפועל ב-BPH, ללא קשר לטיפול עם נוגד טסיות או נוגד קרישה, אבנים בשלפוחית השתן או ערמונית בנפח של 100 מ"ל ומעלה.

מקור:

Romero-Otero, J. et al. (2020) BJU International 126,1.

נושאים קשורים:  הגדלה שפירה של הערמונית,  אנוקלציה,  יעילות,  בטיחות,  תוצאים סביב ניתוח,  מחקרים
תגובות