קורונה בישראל

דו קרב בין "בילינסון" ל"שיבא" על השתלת ריאות לחולי קורונה

השתלת ריאות לחולי קורונה בוצעה כבר במרכזים רפואיים בעולם והיא עשויה להגדיל את הסיכוי לשרוד את המחלה, אך מאבק בין המומחים להשתלות בישראל חושף מחלוקת קשה על גישות רפואיות-אתיות סותרות

השתלת ריאה ב"בילינסון". צילום ארכיון: דוברות המרכז הרפואי רבין

שניים מבכירי הרופאים בישראל העוסקים בהשתלות ריאה החליפו ביניהם התכתבות המעידה על עימות קשה שחשף את התחרות בנושא זה בין בתי החולים בילינסון בפתח תקווה לשיבא בתל השומר. כך מדווח הבוקר (ד') רן רזניק ב"ישראל היום". השניים הם פרופ' אודי רענני, מנהל מרכז הלב, חזה וכלי דם ב"שיבא" ופרופ' מרדכי קרמר, מנהל מערך הריאות ב"בילינסון".

בדיווח צוין כי אצל חלק מחולי הקורונה בעולם גרמה המחלה להרס בלתי הפיך של הריאות ובעקבות זאת בוצעו בסין, בארה"ב, בקנדה ובאוסטריה כמה עשרות השתלות ריאה כמוצא אחרון להצלת חיים מיידית. רק כמה מאותן השתלות הצליחו.

בשבוע שעבר אמר פרופ' קרמר: "ההרס הריאתי שגורם נגיף הקורונה מסוכן למושתלי ריאות". הוא מסר כי שישה ממושתלי הריאה, בהם ב"בילינסון", נפטרו. "הנגיף תוקף את הריאה המושתלת ומחסל אותה ולכן על כל המושתלים להיזהר".

פרופ' מרדכי קרמר, מנהל מערך ההשתלות ב"בילינסון". צילום מתוך יוטיוב

בדיווח היום נמסר שככל הידוע עד כה לא בוצעה בארץ השתלת ריאות לחולה קורונה כדי להגדיל את סיכוייו לשרוד את המחלה וכי "בשבועות האחרונים החל מאבק בין שני בתי החולים בנוגע להשתלות הריאות לחולי הקורונה שחשף מחלוקת קשה על גישות רפואיות-אתיות סותרות. הועלו האשמות הדדיות, כולל טענות על פגיעה קשה בחולים ורדיפת פרסום".

ב"בילינסון" נעשו בשנים האחרונות כל השתלות הריאה בישראל. "שיבא" הודיע לפני כחצי שנה על  תכנית חדשה להשתלת ריאות, אבל עד עכשיו, לפי הדיווח, לא התקיימה בו אף לא השתלת ריאה אחת.

פרופ' אהוד רענני, מנהל אגף הלב, חזה וכלי דם ב"שיבא". צילום: "שיבא"

בדיווח נמסר כי במסגרת העימות דרשו רופאי "בילינסון" ממשרד הבריאות לאשר השתלות ריאה בחולי קורונה רק על פי הגבלות מסוימות, אך "בפועל, הדבר ימנע אישור השתלת ריאה ב'שיבא'". לפיכך, "שיבא" מאשים את רופאי "בילינסון" בניסיון לטרפד השתלות ריאה לחולי הקורונה שייעשו במרכז רפואי זה.

עוד צוין כי בעקבות העימות נערכה פגישת זום סוערת של חברי הוועדה להשתלות לב-ריאה במרכז הלאומי להשתלות. ישיבה נוספת נקבעה ל-25 באוקטובר.

רופאי "בילינסון" דורשים שהשתלות ריאה בחולי קורונה יבוצעו רק תחת הגבלות רפואיות מחמירות: לא יותר מחודש מרגע התפתחות המחלה; יכולת החולה להסכמה מודעת להשתלה; דרישה לבצעה רק בבית חולים עם ניסיון רב בהשתלת ריאות ובבית חולים שבו ניסיון עם חולים המחוברים לאקמו.

דרישת "שיבא" שהוצגה למשרד הבריאות: "לאשר לבית החולים לאלתר לבצע לפחות ארבע השתלות ריאה בחולי קורונה ובהתאם לתוצאותיהן לקבוע את התכנית להשתלות נוספות בהמשך".

ב"שיבא" טוענים שכמה מההגבלות שדורש "בילינסון" חורגות מההנחיות המקובלות שפורסמו באוגוסט 2020 על ידי ה-WHO. בדיווח נחשפה התכתבות בין שני הרופאים על רקע של מקרה אחד – חולת קורונה במצב קשה שריאותיה לא מתפקדות - שבו אחד משני הרופאים המליץ שלא לבצע השתלה ואחר הציג עמדה שונה ובהמשך שניהם החליפו תכתובת שהנימה בה הלכה ונעשתה יותר ויותר חריפה.

תגובת "בילינסון" שנמסרה בדיווח: "השתלת ריאות היא בעייתית וסיכויי ההצלחה נמוכים. ב'בילינסון', מרכז ההשתלות הגדול בישראל, הצטברו עשרות שנות ניסיון. פתיחת מרכזי השתלה נוספים ללא הגדלת מספר תרומות האיברים תקטין את מספר ההשתלות בכל מרכז ותפגע באיכות התוצאות. תמוהה ההחלטה לפתוח דווקא בשנה זו עוד מרכז השתלות ריאות בארץ".

תגובת "שיבא": "תכנית השתלות הריאה אצלנו נותנת מענה לחולים עם מחלות ריאה קשות לאחר שמוצו כל קווי הטיפול המקובלים האחרים. ל'שיבא' ניסיון עשיר בטיפול בחולים מבוגרים המחוברים לאקמו, אך טבעי שאנחנו בוחנים גם אפשרות להשתלה אצל חולים במצב קשה וגם במחלימי קורונה.

"ב'שיבא' פועל צוות השתלות מוביל שבו ד"ר מילטון סאוטה, משתיל הריאות המנוסה ביותר בארץ, ולצידו המומחה להשתלות ריאה ד"ר לירן לוי, שעבר התמחות ארוכה ביותר בתחום זה במרכז השתלות הריאה הגדול בעולם בטורונטו. יותר מתכנית השתלות אחת בישראל תהיה לטובת המטופל ותשרת טוב יותר את אזרחי ישראל".

נושאים קשורים:  פרופ' אודי רענני,  פרופ' מרדכי קרמר,  חדשות,  קורונה,  השתלת ריאות,  תרומת איברים,  בילינסון,  בית החולים שיבא
תגובות
14.10.2020, 21:06

איך שהגלגל מסתובב........
לפני כעשרים שנים כששיבא הוביל בהשתלות ריאה ובילינסון דרש לתפקד כמרכז נוסף, נשמעו בדיוק אותן טענות, אך במהופך.

14.10.2020, 21:36

אין צורך במרכז השתלות ריאות נוסף בארץ , במיוחד כשהיצע הריאות להשתלה לא גדל .
יש לרכז את הניסיון והידע במקום אחד שכבר הוכיח וממשיך להוכיח את עצמו.
מרכז השתלות נוסף בסמיכות לבילינסון מיותר

אנונימי/ת
14.10.2020, 22:23

ד"ר מילטון סאוטה נגנב מבלינסון לשיבא!!!!!!

אנונימי/ת
14.10.2020, 22:33

גם לפרופ איתן מור מנהל מחלקת השתלות בבילינסון, שפרש לגמלאות, נר לדגל אל שיבא בהצעה מפתה. ד"ר יורי פסחוביץ משתיל ריאה מנוסה ומצוין-נמצא בבילנסון.דן ערבות מנהל מערך הלב נפלא.ואתו צוות נהדר. גם רענני צמח בבלינסון.יורשו איתן מור הנפלא- בבילנסון נפלא אף הוא

14.10.2020, 23:07

השתלת ריאות - תהליך מורכב וארוך שלא מסתכם בניתוח עצמו בלבד. מדובר במערכת שלמה שבליבה שיקום ריאתי לפני הניתוח ולאחריו. הכנה גופנית מדוקדקת טרם לניתוח תבטיח סיכויי החלמה גבוהים יותר. לכך נדרש צוות גדול של מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים , מאמני כושר יעודיים וכד׳ שיכינו את המטופלים בצורה הטובה ביותר לניתוח וידאגו לשיקום הולם לאחריו. במקום להקים מחלקת השתלות נוספת יש להקצות את המשאבים להקמת מערך שיקום יעודי.
בנוסף , אין הגיון שאותו המטופל יהיה ברשימת המועמדים להשתלה בשני בתי חולים שונים וסמוכים , בלי שיידע מראש היכן ינותח . היכרות קודמת עם הצוות המטפל ובמיוחד המשקם הינה קריטית.

אנונימי/ת
15.10.2020, 09:32

המאבקים הללו רלבנטיים כיוון שהם מלמדים על ריבוי הכשרונות בתחום,
אבל יותר מכל הם מלמדים על איכות הניהול והשליטה של משרד הבריאות על מערכות הבריאות בארץ- איכות ניהול ירודה מאד
הסיבה, ניהול משרד הבריאות ע"י רופאים חסרי כישורים ניהוליים ( אך עם קישורים...) ורפיון כללי של משרד זה בכל התחומים בו הוא עוסק
וזאת בעייה!!
בעיה הרבה יותר גדולה מהשאלה: איפה ישתילו ריאות?

אסור שיהיה מונופול לנושא כה חשוב.
צריך להמנע מריבוי מרכזי השתלות אבל אם הדרישה להשתלות לב ראות גבוה היתי ממליץ על פתיחה שיחידות בצפון, מרכז, שכבר קיימת, ובדרום וזאת רק על פי הצרכים. .