דעות

מה נעשה עם 6,000 מכשירי הנשמה כשאין מי שיפעיל אותם?

מרוץ החימוש הלאומי צריך להתרחב לתחום הכשרת ועיבוי מספר הצוותים הרפואיים היכולים להפעיל את הציוד שאותו השיג המוסד בדרך לא דרך. חייבים לשחרר עכשיו תקנים כדי להיערך למשבר הבא

התפעלנו כולנו מהישגי המוסד שהתגייס יחד עם גורמים אחרים במערכת הביטחון לסייע במלחמה בקורונה. כמו בסיום המבצע להשגת ארכיון האטום האיראני, נחשף הציבור לרשימת פריטי הציוד שנרכשו בתנאים לא תנאים והובאו במהירות למחסני החירום של מערכת הבריאות. מרשים ביותר. משקפי המגן, המסיכות, הכפפות, החלוקים והערדליים שהוזרמו לבתי החולים השרו עלינו ביטחון ועזרו לנו להתגייס למאבק על חייו של כל חולה וחולה, בתחושה שאנחנו מוגנים. גולת הכותרת, רכישתם של 6,000 מכשירי הנשמה וייצור מקומי של עוד 3,750 נוספים, בעיצומו של "מרוץ חימוש עולמי", מהווה הישג מדהים.

אבל תרשו לי לקלקל את החגיגה ולשאול, מה נעשה עם כל ציוד ההנשמה הזה כאשר אנו חסרים את כוח האדם המקצועי והמיומן שיוכל להפעילם? חשוב להבין שבכוח האדם הקיים היום של הרופאות והרופאים, האחיות והאחים וכלל הצוותים הרפואיים במערכת הבריאות הציבורית, ניתן להנשים בקושי 250 חולי קורונה ולהמשיך עדיין לטפל בכל השאר.

מצב הרופאים בישראל בהשוואה ל-OECD

ההוצאה לבריאות בישראל בהשוואה ל-OECD

מרוץ החימוש האמיתי צריך להתחיל קודם כל בזירה המקומית שלנו - במשרד האוצר, אבל נראה ששם האסימון לא נופל. אם בעיצומה של ההיערכות לגל השני של הקורונה, שיגיע יחד עם השפעת בעוד חודשים ספורים, מישהו באוצר מגיש תכנית לקיצוץ של 4.5 מיליון שקל ממשרד הבריאות, נראה שלא הופנמה המציאות החדשה שמיליון ומאתיים אלף ישראלים חווים על בשרם, שהחוסן הכלכלי של ישראל תלוי בחוסנה של מערכת הבריאות. מערכת הבריאות זקוקה בעת הזאת לתוספת תקציב משמעותי ולתוספת תקני רופאות/ים, ואחיות/ים ולא לקיצוצים.

מרוץ החימוש הלאומי צריך להתרחב לתחום הכשרת ועיבוי מספר הצוותים הרפואיים היכולים להפעיל את הציוד אותו השיג המוסד בדרך לא דרך.

בטווח הזמן המיידי חייבים להגדיל משמעותית את מספר מיטות הטיפול הנמרץ בישראל ולהכשיר צוותים של טכנאי הנשמה, אחיות טיפול נמרץ ורופאים כדי לתת מענה למספר המונשמים הגדול הצפוי בעוד מספר חודשים.

בטווח הזמן המיידי חייבים לתגבר את צוותי המחלקות לרפואה דחופה, מבוגרים, ילדים וגינקולוגיה, שיהיו הראשונים להתמודד עם גל החולים.

בטווח הזמן המיידי חייבים ליישם את המלצות ועדת טור-כספא, לחזק את המחלקות הפנימיות הקיימות ולהוסיף מחלקות נוספות, שכן במצב הקיים לא ניתן להתמודד אפילו עם השפעת בלבד, לא כל שכן עם השילוב של שפעת וקורונה. חייבים לקלוט עכשיו רופאות/ים ואחיות/ים ולהכשירן/ם בחודשים הקרובים כדי שיהיו מוכנים וערוכים ביום מבחן.

בטווח הזמן המיידי אסור להחזיר את החולים למסדרונות וחדרי האוכל בבית החולים, כי מעבר לפגיעה בכבוד האדם, בגל הבא הצבת חולים במסדרון משמעותה גזר דין מוות.

בטווח הזמן המיידי צריך לתגבר את מחלקות השיקום, את המחלקות והיחידות למחלות זיהומיות ואת המעבדות כדי שיהיה מענה לכל שרשרת הצרכים של החולים.

מה שברור הוא שהלוקסוס שהיה בזמן משבר הקורונה, שהתפרץ לאחר שגל השפעת חלף ואיפשר למחלקות הפנימיות להתגייס לטיפול בחולי הקורונה, לא יעמוד לנו במידה שתהיה תחלואה משולבת, שכן גם ללא הקורונה, עומדים בחורף רגיל אחוזי התפוסה במחלקות הפנימיות על 120%-150%, והחולים ממלאים את המסדרונות וחדרי האוכל.

כבר בימיו הראשונים כשר הבריאות נאלץ ח"כ יולי אדלשטיין לצלול ולהתמודד עם היערכותה של מערכת בריאות שהורעבה שנים, שנאלצה להתמודד עם מצוקה תקציבית, גירעונות תפעוליים ענקיים של 3.5-5 מיליארדי שקלים בשנה, תורים ארוכים ומחסור ברופאות/ים, אחיות/ים, לקראת הצפוי לנו בחודשים הקרובים.

כפי שהוכח לאחרונה בשיאו של משבר הקורונה, המשאב העיקרי של מערכת הבריאות הוא ההון האנושי. מצוינותם של הרופאות והרופאים, האחיות והאחים והתגייסותם של כל עובדי מקצועות הבריאות, הלוגיסטיקה ואנשי משאבי אנוש למאמץ הכביר – הן שעשו את ההבדל.

חייבים לשחרר עכשיו תקנים לכל אלה, כדי לאפשר להיערך להכשרת צוותים רפואיים שיעבדו בהרמוניה לכשיגיע המשבר הבא. אסור שאחת ההחלטות הראשונות שיאלץ להתמודד איתם שר הבריאות אדלשטיין תהיה את מי מאזרחי ישראל צריך להנשים ואת מי לא.

נושאים קשורים:  ד''ר זאב פלדמן,  דעות,  מערכת הבריאות,  חוסר בתקנים,  צוותי רפואה,  מכונת הנשמה,  קורונה,  חדשות,  תקציב
תגובות