חדשות

מחקר עוקבה ישראלי מגלה: ניתן לחסוך טיפולי כימותרפיה בחולות סרטן שד

במחקר שנמשך עשר שנים בקרב נשים ישראליות שאובחנו עם סרטן שד בשלב מוקדם עלה כי למרות שלא טופלו בכימותרפיה, המחלה לא חזרה בקרב 97.4% מהן ושיעור התמותה היה 0.7% בלבד

החלמה מסרטן השד. אילוסטרציה

צוות מחקר מישראל ומארה"ב דיווח ביום שישי האחרון ל-Nature Breast Cancer כי במעקב שנמשך עשר שנים עלה שניתן להימנע מטיפול כימותרפי בנשים עם סרטן שד, אם נתגלה אצלן בשלב מוקדם.

מחקר העוקבה הקליני נעשה ב-1,365 נשים בישראל שאובחנו עם סרטן שד משני סוגים, ER חיובי ו-HER2 שלילי. למרות שלא טופלו בכימותרפיה, המחלה לא חזרה בקרב 97.4% ממשתתפות המחקר הקליני ושיעור התמותה בקבוצה זאת היה 0.7%. מחקר דומה שנמשך רק חמש שנים הראה בעבר תוצאות דומות וייחודו של המחקר הנוכחי – המעקב שהתארך לעשר שנים.

הצוות כלל 19 רופאים ורופאות, חוקרים בתחום האונקולוגי ממרכז דוידוף שבמרכז הרפואי רבין-בילינסון, המרכז הרפואי קהילתי לין של שירותי בריאות כללית בחיפה ומבתי החולים הדסה, רמב"ם, שערי צדק, שיבא, מאיר, אסף הרופא, סורוקה ואסותא ועל דו"ח המחקר חתומים גם חוקרים מהמכון הגנומי בקליפורניה, מ"ביו-אינסייט" בזכרון יעקב ויחידת האונקוטסט של חברת טבע.

הנשים שלקחו חלק במחקר עברו בדיקה מולקולרית במהלכה הן דורגו לרמת סיכון לחזרת המחלה. לכל מי שדורגה בסולם מ-0 עד 100, ברמת של 25 ומטה, הומלץ לוותר על טיפול כימותרפי. בבדיקה נלקחו מהחולות דגימות מרקמת הגידול בזמן הניתוח הראשוני. הבדיקה מודדת את הפרופיל הביולוגי של הגידול ל-21 ביטויים גנטיים שונים (The 21-gene Recurrence Scoreי– RS). חולות שדורגו בסולם זה בדרגה של 26 ומעלה נמצאו בסיכון גבוה לחזרת המחלה למרות שעברו CT והן היו מועמדות לגישות טיפוליות חדשות אחרות, נאמר בדו"ח.

המחבר הראשון של דו"ח המחקר, פרופ' סולומון שטמר, מנהל יחידת המחקר במכון דוידוף במרכז רבין, ציין: "ממצאי המחקר מוכיחים שניתן לחסוך טיפולי כימותרפיה בקרב מרבין הנשים עם סרטן שד אם נתגלה מוקדם".

רוב החולות מאובחנות בישראל בשלבי 1 ו-2 של המחלה כאשר היא נתיחה והגידול מוסר בניתוח כאשר סיכויי ההחלמה גבוהים – מעל 90% ריפוי. לאחר הניתוח החולות מקבלות תרופות לטיפול מניעתי לחזרת המחלה. לעתים מומלץ גם על כימותרפיה במספר מועט של סבבים כדי לחסל תאים סרטניים מיקרוסקופיים שייתכן שלא הוסרו בניתוח. הבדיקה המולקולרית מראה אם טיפול זה אכן נדרש.

נושאים קשורים:  כימותרפיה,  מכון דוידוף,  מחקר ישראלי,  חדשות,  פרופ' סולומון שטמר,  סרטן שד
תגובות