חדשות

מה נדרש ליישום תכנית לאומית לגילוי מוקדם של סרטן הריאות?

האגודה למלחמה בסרטן: תכנית מבוקרת לגילוי מוקדם של סרטן הריאות דורשת תנאי סף - הכשרת רדיולוגים ותדרוך רופאי משפחה להפניית מעשנים לבדיקת הסקר, לצד תקינות המכשור ורמת הקרינה | העמותה הישראלית לסרטן ריאה מנגד: "המכשור והמיומנות של גורמי המקצוע בישראל עומדים בתנאים הבינלאומיים"

סרטן הריאות. אילוסטרציה

בשנים האחרונות מתקיים דיון מדעי במערכות הבריאות בארץ ובעולם בנושא גילוי מוקדם של סרטן הריאות באוכלוסיה של אנשים הנמצאים בסיכון גבוה וללא תסמינים למחלה. מדובר על תכנית באמצעות בדיקת הדמיה CT, במינון קרינה נמוך לאנשים מעשנים.

האגודה למלחמה בסרטן סייעה בהתמקצעות בתחום בארץ והיא בעד יישום תכנית סריקה, ובתנאי שתיעשה בדרך שתוביל ליותר תועלת מנזק לציבור הנבדקים. יש לדאוג, נמסר מהאגודה, לתקינות המכשור ורמת הקרינה, יש להכשיר רדיולוגים במיומנויות פענוח הבדיקות בקרב מעשנים וכן לתדרך את רופאי המשפחה להפנות מעשנים לבדיקה רק לאחר שהוצגו להם היתרונות והחסרונות שלה.

ממחקרים שנערכים בארצות הברית ובאירופה עולה כי יתרון הבדיקה הוא ירידה בתמותה, והחסרונות הם שיעור גבוה של תוצאות חיוביות כוזבות (False positive), המוביל לפעולות פולשניות, כמו ביופסיה, המהווה סיכון של ממש לחשיפה לזיהומים של מעשנים שריאותיהם בעלות רגישות גבוהה.

נכון להיום, מציינים באגודה למלחמה בסרטן, ובניגוד לנאמר על ידי גורמים שונים, אין אף מדינה בעולם שיישמה תכנית סריקה כזו. בארצות הברית, שם כבר מתבצעת הבדיקה, היא מוצעת רק תחת מגבלות חמורות כך שרק אחוזים בודדים מבצעים אותה.

באגודה למלחמה בסרטן מציינים כי ליישום תכנית פיילוט מבוקרת לגילוי מוקדם של סרטן הריאות נדרשת לכן בקרת איכות, כדי שעל פי התוצאות תגובש החלטה מושכלת על יישום תכנית לאומית כלל ארצית. לעיון בנייר עמדה בנושא של איגוד רופאי המשפחה - ליחצו כאן.

יו"ר העמותה הישראלית לסרטן ריאה, פרופ' ניר פלד, חבר מועצת המנהלים של הארגון הבינלאומי לסרטן הריאה, מסר בתגובה: "בדיקת סקר לאיתור מוקדם של סרטן ריאה היא בדיקה המצילה את חייהם של רבים והפכה להנחיה גורפת בכלל האיגודים המקצועיים הבינלאומיים, ולכן חובתנו ליישמה גם במדינת ישראל".

לדבריו, מחקר רחב היקף שפורסם בשנה שעברה הוכיח מעל כל ספק שסקר לסרטן הריאה מפחית את שיעורי התמותה באוכלוסיה שנבדקה ב-40% בקרב נשים ו-26% מקרב גברים. "בניגוד לאמירות של האגודה למלחמה בסרטן", ציין פרופ' פלד, "העולם הפסיק לעמוד מנגד ובדיקות סקר מתקיימות במדינות רבות בעולם במימון ציבורי גורף ובכללן ארה"ב, קנדה, פולין, גרמניה, אנגליה, קוריאה הדרומית וניו זילנד״.

עוד הוסיף פרופ׳ פלד: ״המכשור והמיומנות של גורמי המקצוע בישראל עומדים בכל התנאים שנקבעו בעולם. כמו כן, על פי המחקר העדכני ביותר שפורסם אשתקד, שיעור התוצאות החיוביות הכוזבות
(FALSE POSITIVE) שנצפו בדיקה עומד על 1.3% בלבד״.

תכניות סקר מתקיימות בישראל במספר מרכזים רפואיים במימון פרטי ולפיכך, העמותה הישראלית לסרטן ריאה רואה חשיבות גדולה בתכנית הסקר לגילוי מוקדם ומקדמת אותה זו השנה השלישית, כפי שנהוג והומלץ במדינות מערביות רבות ברחבי העולם.

עישון סיגריות - גורם הסיכון המוביל והקריטי להתפתחות סרטן הריאות

בשנת 2016 אובחנו בישראל 2,695 חולים חדשים בסרטן הריאות, לעומת 1,292 בשנת 1996. בנשים יהודיות נצפתה עלייה מובהקת בשיעורי ההיארעות ב-2% לשנה במשך שני העשורים האחרונים (2016-1996). עוד עלה מהנתונים כי עיקר הסיכון לחלות במחלה הוא בקבוצות הגיל המבוגרות (70 ומעלה), כאשר הסיכון בגברים גבוה בהרבה מאשר בנשים.

לרגל חודש המודעות למאבק בסרטן הריאות, הציגה האגודה למלחמה בסרטן נתונים חדשים, מהם עולה כי נצפתה עלייה מסוימת בהישרדות מהמחלה, ככל הנראה הודות לשיפור דרכי הטיפול וטכנולוגיות חדשניות.

על פי דו"ח סיבות מוות בישראל של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שהתפרסם בדצמבר 2018, שיעור התמותה מסרטן הריאות הוא הגבוה ביותר מבין סוגי הסרטן בקרב גברים בישראל (24.1% מכלל הפטירות מסרטן) ונמוך משמעותית ביחס למדינות ה-OECD.

לדברי מירי זיו, סגנית יו"ר האגודה למלחמה בסרטן: "עישון סיגריות הוא גורם הסיכון המוביל והקריטי ביותר להתפתחות סרטן הריאות. הסיכון של מעשנים לחלות בסרטן הריאות גדול פי 20 מאשר בקרב הלא-מעשנים, ופער זה גדל ככל שמעשנים יותר סיגריות. חשוב לדעת כי אדם המפסיק לעשן מפחית באופן משמעותי את הסיכון שלו לחלות. בקרב ציבור הגברים בהם חלה ירידה בשיעורי העישון, אנו צופים גם בירידה בשיעורי המאובחנים בסרטן הריאות. אני קוראת לציבור הרחב, ובעיקר לצעירים ובני נוער, הימנעו מההרגל הממכר והממית".

לדברי דנה פרוסט, מקדמת בריאות באגודה למלחמה בסרטן: "בשנה האחרונה אנחנו רואים עלייה בשימוש בסיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער וצעירים בישראל ובעולם. על פי מחקרים אנו יודעים כי ההתמכרות לסיגריות אלקטרוניות חזקה יותר מההתמכרות לסיגריות רגילות וכי היא יכולה להוות שער כניסה לשימוש במוצרי עישון אחרים. האגודה למלחמה בסרטן רואה חשיבות עליונה במניעת התחלת שימוש במוצרי עישון בקרב בני נוער וצעירים, על מנת למנוע תחלואה ומקרי מוות עתידיים מסרטן הריאות. הצעד שנמצא יעיל ביותר הוא העלאת המיסוי על מוצרי עישון, המהווה אסטרטגיה מרכזית להפחתת מקרי המוות מסרטן ולמניעת התחלת עישון בקרב צעירים ובני נוער. נכון להיום, המס אינו חל על סיגריות אלקטרוניות ויש למסות את הסיגריות האלקטרוניות כמו שאר מוצרי עישון. בריאות הציבור בעתיד תלויה בצעדים שיינקטו היום".

הנתונים המעודכנים ביותר, נכון לנובמבר 2019 (באדיבות הרישום הלאומי לסרטן במשרד הבריאות):

מספר החולים בישראל

בשנת 1996 אובחנו בישראל 1,292 חולים חדשים בסרטן הריאות - 904 (69.9%) מהם היו גברים ו-388 (30.1%), נשים. בקרב הגברים החולים היו 770 גברים יהודים, 110 גברים ערבים ו-24 גברים "אחרים". בקרב הנשים החולות היו 363 נשים יהודיות, 20 נשים ערביות, וחמש נשים "אחרות".

שני עשורים מאוחר יותר, בשנת 2016 אובחנו בישראל 2,695 חולים חדשים בסרטן הריאות, 1,724 (64.0%) מהם היו גברים ו-971 (36.0%) נשים. בקרב הגברים החולים היו 1,323 גברים יהודים, 288 גברים ערבים ו-113 גברים "אחרים". בקרב הנשים החולות היו 871 נשים יהודיות, 52 נשים ערביות, ו-48 נשים "אחרות".

מכאן שמספר החולים האבסולוטי (לאו דווקא השיעור) עלה במהלך שני העשורים האחרונים בכל קבוצות האוכלוסיה בישראל. יש לציין כי שיעור הנשים בקרב החולים עלה אף הוא כנראה לאור הצטרפותן למעגל המעשנים.

הסיכון למחלה בישראל

היארעות המחלה (מספר החולים החדשים שמאובחנים בשנה לכל 100,000) מתארת את הסיכון לחלות בה. בשנת 2016 היו שיעורי המחלה (ל-100,000, בתקנון לגיל) ביהודים 28.2 בגברים ו-14.7 בנשים; בערבים היו מדדי ההיארעות המקבילים 49.7 בגברים ו-7.7 בנשים; וב"אחרים" היו המדדים 55.8 בגברים ו-13.6 בנשים.

בנוסף, נבדקו גם המגמות העתיות בתחלואה, שם נמצא כי בגברים יהודים נצפתה ירידה מובהקת בהיארעות במשך שני העשורים האחרונים (2016-1996), בעוד בגברים ערבים לא נצפה כל שינוי. בגברים "אחרים" הירידה היתה רק בעשור הראשון (2006-1996), כאשר בעשור שלאחריו (2016-2006) היתה התייצבות בהיארעות. בנשים יהודיות נצפתה עלייה מובהקת בתחלואה במשך שני העשורים האחרונים, ללא שינוי בנשים ערביות ובנשים אחרות.

כמו כן, נבדקו שיעורי התחלואה לפי קבוצת גיל, מין ואוכלוסיה בשנים 2016-2011. נראה כי עיקר הסיכון הוא בקבוצות הגיל המבוגרות (70 ומעלה), אם כי הסיכון בגברים גבוה בהרבה מאשר בנשים. הסיכון בגברים ערבים ובגברים אחרים היה גבוה מזה שבגברים יהודים; בנשים, הסיכון הגבוה ביותר נצפה ביהודיות ובאחרות.

נושאים קשורים:  סרטן הריאות,  גילוי מוקדם של סרטן,  חדשות,  האגודה למלחמה בסרטן,  סרטן ריאה,  עישון
תגובות
אנונימי/ת
05.11.2019, 21:15

פלד טועה ומטעה. המספרים שהוא מציג התייחסו ל-cancer specific mortality שהם לא נתונים אמינים כי קל לשחק עם סיבת המוות (לרשום חולה סרטן שלב 4 כנפטר מהתקף לב), לכן המדד העיקרי לתוצאים בתחום הוא תמותה כוללת שקשה לשחק איתה, ובנתון הזה מחקר NELSON נכשל למרבה הצער ולא הצליח להראות ירידה מובהקת בתמותה כוללת כתוצאה מסקירת CT לגילוי סרטן הריאה.

מלבד זאת, לאור הדיווחים החיוביים מגרמניה על פרוטוקול ה-MRI מקוצר ניסיוני כבדיקת סקר שאינה חושפת את הנבדקים לקרינה מסרטנת, נראה שהעיסוק ב-CT הופך ללא עדכני.