דעות

שיקולים תקציביים בהחלטותיו המקצועיות של הרופא

אין ספק שההיבט הכלכלי הוא מרכיב חשוב בניהול מערכות בריאות, אך הנהלת בית החולים או קופת החולים היא שצריכה לעסוק בכך, ולא הרופא

אחד ממאפייניה של מערכת הבריאות המודרנית במאה ה-21 הוא הצורך לאמץ ראייה כלכלית תקציבית רחבה בחלוקת המשאבים הרפואיים בין צרכני הבריאות – הציבור. במדינת ישראל נחקק בשנת 1994 חוק ביטוח בריאות ממלכתי, שהבטיח את זכותו של כל תושב במדינה לשירותי בריאות במסגרת קופת החולים שבה נרשם התושב כחבר, על פי בחירתו. זהו חוק סוציאלי ממדרגה ראשונה שבבסיסו עומד העיקרון שלפיו מצד אחד כל תושב יחויב בתשלום ביטוח בריאות ומצד שני המדינה תממן את שירותי הבריאות הניתנים באמצעות קופות החולים. שירותי הבריאות ניתנים לפי סל שירותי הבריאות, המפורט בתוספת הראשונה לחוק. היקפו של סל הבריאות מוגדר ומוגבל. מדי שנה מתעוררים ויכוחים על היקפו הראוי ועל הצורך לכלול בו טיפול זה או אחר. זוהי אחת הדוגמאות המובהקות למגבלותיו הכלכליות של מוסד רפואי ולצורך לחלק בצורה נבונה את התקציבים העומדים לרשות כל מוסד ומוסד.

נשאלת השאלה עד כמה הרופא המטפל, העומד ב"חזית הטיפול" מול החולה, צריך לערב בשיקוליו המקצועיים גם את שיקוליו הכלכליים של המוסד שבו הוא מועסק. במחשבה ראשונה, הרעיון שרופא, המחויב על פי שבועת הרופאים מקדמת דנא לשלומו ולבריאותו של החולה, יכניס שיקולים כספיים לגדר שיקוליו אם לרשום לחולה בדיקה, תרופה או טיפול, עשוי לקומם. אולם אפשר לטעון כי בסופו של דבר "העוגה" של המוסד הרפואי מוגבלת ויש לדאוג לחלוקה צודקת של המשאבים באופן שיבטיח טיפול אופטימלי לכלל ציבור המטופלים, בראייה כוללת.

במובן זה מצוי הרופא בתקופתנו בין הפטיש לסדן. מחד עומדת חובתו העליונה כלפי החולה, ומאידך חובתו כלפי המוסד הרפואי שבו הוא עובד וכלפי שאר החולים המשתתפים ב"עוגה". בפסק דין שניתן לפני כמה שנים בבית המשפט המחוזי בתל אביב על ידי השופטת מיכל אגמון-גונן קבעה השופטת כי "יש לדאוג ולוודא ששיקולים מנהליים, הנובעים מרצון שלא לשאת בהוצאות, לא ישפיעו על שיקולים רפואיים. על הרופאים, להשתמש בשיקולים רפואיים בלבד".

נראה כי פסק דינה של השופטת אגמון-גונן משקף את הגישה שראוי להם לרופאים לנהוג בה. בשבועת הרופאים הקדומה נשבע כל רופא: "אני מתחייב לספק מרפא לכל נזקק לפי מיטב שיפוטי". שיקולים תקציביים מערכתיים אסור להם שישמשו בערבוביה עם שיפוטו המקצועי של הרופא. אין ספק ש-cost-effectiveness (עלות-תועלת) הוא מרכיב חשוב בניהול מערכות בריאות, אבל מי שמתפקידן לעסוק בכך הן הנהלת בית החולים או הנהלת קופת החולים. על הרופא לפעול על פי האמת המקצועית שלו.

רופא שלא ינהג כך עשוי למצוא עצמו פוגע הן ביושרו המקצועי והן בציבור החולים. ניקח כדוגמה רופא המועסק בחדר המיון ומוצא לנכון, משיקול רפואי, לשלוח חולה לבדיקת הדמיה, כגון CT. במחשבה שנייה מעלה הרופא בדעתו כי עלות בדיקה זו כשלעצמה שווה לתשלום שהקופה משלמת על פי הסכם עם הנהלת בית החולים עבור ביקור של חולה במיון, ועל כן מחליט להפנות את החולה לביצוע הבדיקה באופן אלקטיבי בקופה. הרופא מנסה לחסוך את עלות הבדיקה לבית החולים, אך אם ייגרם נזק לחולה כתוצאה מהעיכוב באבחון, לא תעמוד לרופא בדין המשמעתי ההגנה של "אלה היו ההנחיות".

החולה זכאי לדעת בזמן אמת מה התרופה המומלצת לטיפול בו ומה בדיקת הבחירה המתאימה לאבחון מצבו, ואל לרופא המטפל "לזהם" המלצה זו בשיקולים כספיים. כך ראוי שיהיה בעידן שבו הרופא איננו עוד "פטרונו" של החולה, וההחלטות על טיפול מתקבלות תוך שיתופו המלא של החולה. עירוב של שיקולים אחרים בצעדי הרופא הוא למעשה גם מתן טיפול לחולה שלא בהסכמתו המודעת ותוך פגיעה בזכותו החוקתית לאוטונומיה ולכבוד, באשר אף חולה לא יסכים לקבל טיפול מרופא שאיננו מעניק לו את הטיפול האופטימלי, ודאי אם הדברים נעשים תוך הסתרת מידע על אפשרות של טיפול נכון ומתאים למצבו. אין מקום לגישה כזו בעידן חוק זכויות החולה. רופא שינהג כך עשוי למצוא עצמו חב בדין המשמעתי האישי, והמוסד שבו הוא מועסק – בדיני הנזיקין .

נושאים קשורים:  דעות,  קופות החולים,  תקציב הבריאות,  חוק ביטוח בריאות ממלכתי
תגובות
ברק נהיר
12.07.2012, 15:15

העמדה המוצגת במאמר זה מסוכנת.
זה מאוד פשוט להציג לחולה את מצבו ולהמליץ על בדיקות וטיפולים ובכך להטיל את מלוא האחריות על החולה המבולבל והכואב.
רופא ומוסד רפואי אינם עומדים בחלל ריק . הם נמצאים בתוך מערכת כלכלית ולכל החלטה יש מחיר ולבצע בדיקה אחת לחולה מסויים פירושה לא לבצע פרוצדורה אחרת לחולה אחר.
הקריאה להתעלם מהסביבה החברתית כלכלית בה אנחנו חיים היא חסרת אחריות כיון שבסופו של דבר תגרום לנפילה של מערכת הבריאות הציבורית, לנטייה הולכת וגוברת של מעבר לרפואה הפרטית- כפי שהדברים כבר קורים לנגד עינינו ולתופעה לא נדירה בה רופא במערכת הפרטית ממליץ לבצע פרוצדורה מסוימת או בדיקה מסוימת במצבים בהם האינדיקציה חלשה ביותר ולו בשל העובדה שהוא או המוסד הפרטי בו הוא עובד גורף רווח מעשיית פרוצדורות אלו.
ככל הידוע לי- עד היום לא הוגשה תביעה לבתי המשפט בשל העובדה שנעשה CT מיותר ובו התגלה incidentiloma באדרנל והחולה נאלץ לבצע עוד מספר רב של בדיקות ואף ביופסיות מיותרות בשל החלטה לא מבוססת לבצע בדיקת CT בטן מיותרת, אף על פי שמקרים אלו אינם נדירים כלל וכלל.
החלטת בית המשפט נכונה לנורמה המקובלת היום אך לא מן הנמנע שהיא תשתנה אם הרופאים ינהיגו מערכת שיקולים שקופה, אחראית ומבוססת על עובדות.
גם כך, ידוע וברור, כי נעשות בישראל כמו גם בעולם המערבי, עודף ניכר של בדיקות מעבר למה שנצרך בשל שיקולים הזרים לשיקולים רפואיים טהורים בשמם מדבר כותב המאמר לעיל.
ברגע שהחברה ובתוכה בתי המשפט יכירו את הסביבה בה פועל רופא ואת החשיבות של שמירה על המערכת הרפואית הציבורית נראה פסקים בעלי אופי אחר.
הכותב הוא מומחה ברפואת משפחה ועוסק במנהל רפואי.

דב הרצוג
12.07.2012, 15:38

התקבלנו לעבודה במקומות שונים כרופאים (והדגש הוא כרופאים). חלקנו התמנו לתפקידים נוספים בהמשך באם הוכשרנו לכך מקצועית ובאם ללא הכשרה מתאימה אבל הדגש נשאר כי אנחנו רופאים. כל שיקול אחר באם הוא כלכלי, אישי, סביבתי אינו שייך לשיקול רפואי וכל האנשים שהחליטו כי מקצועם כרופא מעניק להם סמכויות בשטחים אחרים טועים ומטעים את הסביבה אשר עלולה לפגוע בהם עקב זאת

יגאל שבכר
13.07.2012, 11:27

דר אבי רובינשטיין, נאורוכירורג לשעבר,שלום
אני מסכים איתך
שחובתי לתת לחולה מלאו האינפורמציה על שיטות טיפוליות או בדיקות שמתאימות לאיבחון המדויק ביותר ,אבל ההחלטה על אמצעיי האיבחון ושיטה טיפולית היא של רופה בלבד .לא מתקבל על הדעת ,שרופא ינהל דיון מקצועי עם המטופל שלו,כאשר אין לו אותו ידע שיש ברשותך.ברור שזכותו מלאה של המטופל לקבל או לא לקבל את דעתך.
בשנים אחרנות הולכת ומתגברת תופעה שחולה מגיע לרופא עם "רשימת שוק" ודורש הפניות
לכל מיני בדיקות ,בטענה שזה זכותו,גם במיקרים הנ"ל רופא חייב להסכים איתו ,למרות שברוב המיקרים אין שום אינדיקציה לבדיקות האלה?לדעתך CT נוסף זה בסדר גמור-אולי נגלה איזה ממצא לא צפוי.ומה עם קרינה מיותרת שחולה סופג?אבל היקר כיסינו את עצמנו.
בארץ מבצעם אלפי בדיקות מיותרות שעלותם הם הון,לפי אותו העיקרון- וזה המקור לכסף מבוזבז,כי אין לנו מערכת בקרה מסודרת, שיכולה לשאול את הרופה שאלה פשוטה-למה?מה הוביל אותך להפנות את החולה לבדיקה הזאת חוץ מכסת"ח?
נכון מאד שרופא מול החולה לא צריך לקחת בחשבוןעינין כספי,זה לא תפקידו,אבל
וברוב המקרים הוא גם לא חושב על זה, אבל גם המחשבה המובילה לא צרכה להיות
אך אני מכסה את עצמי.